Koppenhágában találkozott egymással a világ nyolc legnagyobb fenntartható turizmus minősítő testületének vezetősége a turisztikai piacon található hamis fenntarthatósági üzenetek számának csökkentése és a fogyasztóvédelmi előírások szigorítása érdekében.
A turizmus fenntarthatóságával kapcsolatban ma megjelenő üzenetek, állítások 40%-a hamis vagy félrevezető információkat nyújt a vendégeknek - miközben az elmúlt évben ugrásszerűen megnőtt a vendégigény az egyértelmű fenntartható turisztikai márkák iránt, éppen ezért Nyugat-Európában ugrásszerűen megnőtt a fenntartható turisztikai minősítést igénylő turisztikai vállalkozások száma is. A világ nyolc legnagyobb fenntartható turisztikai minősítő testületének vezetői 2024. június 22-én Koppenhágában ültek össze, hogy megbeszéljék az ezekre a trendekre adandó közös válaszokat.
Az együttműködésben résztvevő szervezetek: Biosphere, Instituto de Turismo Responsable, Blue Flag, Ecotourism Australia, Good Travel Seal, Green Globe Certification, Green Key Foundation for Environmental Education, Green Key Global, TourCert, Travelife for Accommodation és Travelife for Tour Operators.
„A koppenhágai találkozó jelentős mérföldkövet jelent az utazási és turisztikai szektorban" – mondta a találkozó után Albert Salman, a Green Destinations szervezet vezetője.
„A fenntartható turizmus gyakorlatának globális előmozdítóiként a mi felelősségünk annak biztosítása, hogy tanúsítási szolgáltatásaink szigorúak és relevánsak maradjanak."
Az elmúlt 30 évben ez a nyolc szervezet volt az, amelyek a Globális Fenntartható Turisztikai Tanács (GSTC) standardjaira építve olyan nemzetközileg is széles körben elfogadott fenntarthatósági kritériumokat dolgoztak ki, amelyek az iparági szabványnak számítanak a fenntartható turizmus terén mindenütt a világon.
Ezek a szervezetek több mint 19.000 utazási és turisztikai vállalkozás, szervezet és desztináció fenntartható turisztikai minősítését végezték már el.
A GSTC standardokra építő nemzetközi fenntarthatósági tanúsítványok célja mindig is az átláthatóság, az integritás és a hitelesség volt és marad.
Ez az inkluzív megközelítés a turisztikai szakemberek, a turizmuskutatók, a minőségbiztosítási auditorok, a desztinációmenedzserek és a szabályozók együttes tudására támaszkodik. Minden érdekelt hozzájárul és profitál a folyamatos fejlesztési folyamatokból, egy olyan szakmai platformot biztosítva, amely elősegíti a fenntartható teljesítmény folyamatos javulását mindenki számára.
A megbeszélésen a következő témákban született megállapodás:
-
A szervezetek közösen lépnek fel a fogyasztóvédelmi törvények szigorítása érdekében az EU és a tagállamok felé is a greenwashing csökkentése érdekében. Ez a folyamat a nagyvállalatoknál már elindult az ESG jelentéstételi kötelezettség miatt, azonban a turizmusban még nem történt egységes és releváns fellépés, amely lehetővé teszi a hamis fenntarthatósági üzenetek és olyan védjegyek jelenlétét, amelyek nem, vagy csak részben támogatják a fenntarthatóságot.
-
A sokszor önbevallásra építő és/vagy felhígult, nem az univerzális GSTC standarokra építő védjegyekkel szemben meg kell erősíteni a magas integritású, szigorú minőségmenedzsmenten alapuló, auditált fenntartható turisztikai minősítések jelenlétét Európában gyors válaszként a növekvő minősítési igényre.
-
Közös stratégiai tervet készítenek a különböző földrajzi területeken és piaci szegmensekben alkalmazható fenntartható teljesítmény mérését célzó szabványok folyamatos javítására.
A magyar turisztikai szektorban még nem indult el az a tömeges minősítési igény, mint ami Nyugat-Európában már jellemző, azonban az Innotime Hungary Kft mentorprogramjának keretén belül elindult az ország több pontján a vállalkozások fenntarthatósági felkészítése, sőt, jelenleg már több hazai vállalkozás auditálása zajlik az egyetlen magyar nyelven is elérhető, GSTC standardokon alapuló nemzetközi tanúsítvány, a Good Travel Seal minősítés megszerzésére.
(forrás: turizmusonline.hu)