Reklámtilalmat szorgalmaznak a repülős utak esetében Ausztriában

Sky Travel | 2023.01.10. | Hírek

Számos éles kritika érte Ausztriában az osztrák sífelvonók szövetsége elnökének és egyben kormánypárti politikusnak azt a felvetését, miszerint a jelentős környezetterheléssel járó repülős utakat vagy a tengerhajózást is extra reklámadóval, vagy teljes reklámtilalommal kellene sújtani.

Az elmúlt hetek hóhiányos állapotai miatt a hóágyúzás környezetvédelmi hatásai Ausztriában is gyakran a sajtóhírek fókuszába kerültek. A téli sportolás környezetterhelésről megalapozott tényeket nélkülöző beszámolók nagy kárt okoznak az ágazatnak – véli Franz Hörl, az osztrák sífelvonók szövetségének elnöke, osztrák kormánypárti politikus, a nemzetgyűlés tagja. Véleménye szerint a sífelvonók és a sípályák teljes kapacitás melletti működtetésükkel is csak az osztrák nemzetgazdaság energiafogyasztásának alig 0,33 (!) százalékáért felelnek. Erről releváns számítások készültek az osztrák környezetvédelmi hatóság által.

Az olyan környezetszennyező turisztikai aktivitások, mint például a repülős utak vagy a tengerhajózás ökológiai lábnyomának mérésére azonban semmifajta objektív mutatószám nem áll rendelkezésre. Elmondása szerint ebből lett elege Franz Hörlnek, aki az osztrák APA hírügynökségnek adott interjújában felvetette, hogy ezen turisztikai tevékenységeket extra reklámadóval, vagy teljes reklámtilalommal kéne sújtani. Felvetésében elképzelhetőnek tartaná, hogy a dohányreklámok esetében már ismert elrettentő tények közlésével szükséges lenne a jelentős környezetterheléssel járó tevékenységek népszerűsítést korlátozni.Ennek mérőrendszere és az EU-s jogszabályi háttere még hiányzik – ismerte el az osztrák néppárt turisztikai szóvivője, bár jó gyakorlatok már léteznek. A síturizmus területén is például az egyik legnagyobb környezetterhelő tevékenység az autóval történő oda- és visszautazás. Itt kedvezményrendszerekkel komoly terelőhatást lehet elérni, pl. a közlekedésnek autóról a vonatra való átszoktatása érdekében. Az ÖBB „railjettel a hóba" akciója például kifejezetten ebben a kívánt irányba mutató termék.

A nyilatkozatból idéző GD Consulting blogja beszámol a Franz Hörl javaslatát érő éles kritikákról is. Susanne Kraus-Winkler turisztikai államtitkár nyilatkozatában bemutatta mindazon erőfeszítéseket, amelyeket a turizmus egyes ágazataiban, így a légi közlekedésben is megtesznek annak érdekében, hogy a tevékenységek ökológiai lábnyomát csökkentsék.

Összefogásra, nem pedig széttartásra és bűnbakkeresésre van szükség a jelenség kezelése érdekében – foglalható össze a hozzászólások lényege.

A témában megszólalt Norbert Kettner, a Wien Tourismus ügyvezetője is, aki nem tartja helyesnek, hogy a teljesség igénye nélkül folyik a kommunikáció a „fenntarthatósági témákban.” Felhívta a figyelmet arra, hogy míg a légi közlekedés a globális széndioxid kibocsájtás 2,7 százalékáért felel, addig az autós közlekedés „felelőssége” Európában 20 százalékos mértékű.Pont a városokban közlekedési szempontból nem problematikus az „utolsó szakasz” kérdése, hiszen azt a közösségi közlekedési eszközök lefedik. Városban már rendelkezésre áll az infrastruktúra, a látogatók miatt nem kell azt pótlólagosan kiépíteni. Kettner példája szerint Bécs város lakói fajlagosan fele annyi káros anyagot juttatnak a  levegőbe, mint Ausztria többi lakosa. A turizmus társadalmi, gazdasági és ökológiai feltételeit egyaránt tartalmazó vitákra van szükség ahelyett, hogy egyes szegmenseket diszkreditáljunk – összegezhető a bécsi turizmus képviselőjének intelme.

(forrás:turizmus.com)

Vissza a hírekhez