Varsó és Lodz között 2031-re felépítenék azt a nemzetközi óriásrepülőteret, amelyet az előző kormány stratégiai beruházásként vett tervbe - jelentette be Donald Tusk lengyel kormányfő egy sajtókonferencián.
Az új repülőtér mellett fejlesztik a már meglévő regionális reptereket, bővítik az autópálya-hálózatot és fejlesztik a vonatközlekedést. Az évi 36 millió utast kiszolgáló repülőtér Európa egyik legkorszerűbb repülőtere lesz.
A kormányfő szerdai bejelentését az előző kormány által 2017-ben elindított projekt több hónapos átvizsgálása előzte meg. Az eredeti tervhez képest a fő különbség, hogy a jelenlegi stratégia az egész országot öleli át, figyelembe veszi a regionális, vidéki Lengyelországot is. A bővülő infrastrukturális összeköttetéseknek köszönhetően Lengyelország rövidesen egyetlen nagy megapolisszá válik - fogalmazott a lengyel kormányfő. A projektbe eddig 2,7 milliárd zlotyt (248 milliárd forint) fektettek be.
Támogatni fogják a több lengyelországi nagyvárosban már működő regionális légikikötők fejlesztését is, korszerűsítik elsősorban a varsói Chopin repülőteret és a főváros melletti Modlinban működő, fapados légitársaságok által használt repülőteret. A terv fontos elemének nevezte a lengyel állami légitársaság fejlesztését nevezte, bejelentése szerint2032-ig több mint 135 repülőgépre bővítenék a LOT állományát.
A projekt keretében létesítendő, óránkénti 300-320 kilométeres sebességgel közlekedő gyorsvasút összeköti a lengyel fővárost és Lódz városát, Varsóból több nagyvárosba, köztük Poznanba, Wroclawba, Gdanskba, Katowicébe és Krakkóba 100 percen belül lehet majd átutazni az ígéret szerint.
Az A2-es autópályát kiszélesítik a Varsó és Lódz közötti szakaszon.
A sajtókonferencián szintén felszólaló Maciej Lasek, a központi repülőtér ügyeiért felelős kormánymegbízott elmondta: a projekt költségeit 2032-ig 131 milliárd zlotyra (12 ezer milliárd forint) becsülik, ebből a repülőtér 42,7 milliárd zlotyt, a Varsót Poznannal és Wroclawval összekötő gyorsvasút pedig mintegy 80 milliárd zlotyt vesz igénybe.
A beruházást kincstári értékpapírok kibocsátásából tervezik fedezni (57 milliárd zloty), de számítanak hitelekre, valamint az európai uniós eszközök felhasználására is. Kisebb, 8 milliárd zlotyt értékű részesedés pedig egy magánberuházóé lenne - tette hozzá.
Az előző kormány tervei szerint az óriásrepülőtér 2028-ra épült volna fel.
A ferihegyi repülőtér fejlesztéséről itt, a Budapest Airport új vezérigazgatójáról itt írtunk korábban.
(forrás: turizmus.com)