A pandémia és a munkaerőhiány késztetett egy fiatalokból álló csapatot arra, hogy létrehozzák Larát, Románia első virtuális szállodai recepciósát, aki egy brassói hotelben már fogadja a vendégeket.
„Jó napot kívánok, isten hozta Brassóban” – köszönti az erdélyi város egyik szállodájában a meglepődő vendégeket a falra akasztott méretes doboz képernyőjéről Lara, a valóságban nem létező recepciós.Egyelőre csak románul, angolul, spanyolul és németül beszél, de a tervezők legalább tizenegy nyelvre szeretnék megtanítani, és ezek között várhatóan a magyar is szerepel majd.Cristian Macedonschi, a projektet bevállaló brassói szálloda egyik tulajdonosa az Antena3 hírtelevíziónak elmondta: Brassó megye, a hazai és külföldi turisták között rendkívül népszerű nyári-téli turistaparadicsom évek óta alkalmazotthiánnyal küszködik, szállodája pedig a pandémia alatt elvesztette a munkavállalók harmadát.
A szállodában a szoba kulcsát élő recepciós adja át, előtte azonban Lara ellenőrzi az oltási igazolást, a foglalást, a kifizetést, és amennyiben igény van rá, a szállodai tartózkodás alatt taxit hív vagy belépőt kínál kulturális programokra, síelésre is.
Ezzel a szállásadó csökkentheti az alkalmazottak számát és csökken a közvetlen kapcsolat a vendég és a recepciós között is, elősegítve az egészségügyi biztonságot.
Romániában az idegenforgalmi szakma becslése szerint 40-50 ezer alkalmazott hiányzik az ágazatból, a pótlásukat pedig az eddigi tapasztalatok szerint leginkább külföldi vendégmunkásokkal oldották meg.
Jelenleg körülbelül tízezer, EU-n kívüli vendégmunkás dolgozik Romániában a HoReCa szegmensben, írta az economica.net Ioan Birișre, a szállodai és vendéglői munkáltatók szervezetének (HORA) elnökére hivatkozva.
A főként Ázsiából érkező vendégmunkások átlag havi nettó 600-800 eurót keresnek, emellett pedig ingyenes szállást is kapnak. A szigorú szabályok miatt – TAJ-kártya, adózás stb. – nem egyszerű a munkába állításuk.
Lara a brassói szállodának havi 500 eurójába kerül, de a tulajdonosok szerint néhány hónap alatt megtérül a befektetés. Február végén lejár a virtuális recepciós próbaideje, ezt követően pedig a szállodától kapott referenciával a tervező-kivitelező cég az EU többi országában is értékesítené a rendszert.
(Forrás: turizmus.com)