Ilyen munkaadónak tartják az európai légitársaságokat a pilótáik

Sky Travel | 2022. 01. 05. | Hírek

Az európai légitársaságok, mint munkaadók értékelésére kérte fel a European Cockpit Association (ECA) a szövetséghez tartozó pilótákat. Az Air France és a Lufthansa nagyon jó értékelést kapott, míg a Ryanair és a Wizz Air sem szerepelt fényesen a felmérésben.

Milyen munkaadók az európai légitársaságok? Erről készített felmérést a pilóták megkérdezésével a European Cockpit Association (ECA), az európai pilóták és repülőmérnökök szakmai szövetségeinek és szakszervezeteinek ernyőszervezete. A felmérés keretében összesen mintegy 5800 pilóta adott le értékelést 136 légitársaságról.

A maximálisan adható pontszám a 100 volt, ezt az Air France közelítette meg a legjobban: 98 pontot kapott pilótáitól, akik közül 213-an adtak le értékelést. A végső eredmény három pontszámból állt össze, az egyik a munkavállalók és a munkáltató közötti viszonyt értékelte, a második a szerződéses megállapodásokat – a pilóták mindkettőre 99 pontot adtak –, végül a munkavállalói elégedettségre, ezzel együtt a munka és magánélet egyensúlyára is rákérdezett a felmérés, ez 96 pont volt az Air France-nál. A pilóták szerint a repülési idők szabályozása, a fizetés és a szociális párbeszéd kiemelkedő a légitársaságnál – írja az airliners.de.

Az Air France mellett a Martinair, a Condor, a Widerøe és a Novair is nagyon jó értékelést kapott a pilótáktól, mindegyikük 97-97 pontot.

A Lufthansát 613 pilóta értékelte, akik a munkavállalók és a munkáltató közötti viszonyra 81 pontot, a szerződéses megállapodásokra 97 pontot, a megelégedettségre 79 pontot adtak, ami átlagosan 87 pontot jelentett. A Lufthansa pilótái dicsérték a magas fizetést, az alacsony fluktuációt és az elbocsátások átláthatóságát. A pontszámot az vitte lejjebb, hogy a légitársaság kevésbé nyitott a rugalmas megállapodásokra, ezenkívül a szociális párbeszéd terén is vannak a pilóták szerint hiányosságok.

Az Austrian Airlines és a Swiss átlagosan 93-93 pontot kapott, a Eurowings és a Germanwings pedig egyaránt 81 pontot. A Lufthansa 100 százalékos tulajdonába tartozó társaságok közül a Brussels Airlines ért el a legkevesebbet, 77 pontot, szakértők szerint a légitársasággal kapcsolatos jelenlegi bizonytalanság miatt. A pilóták a munkavállalói elégedettséget, a munka-magánélet egyensúlyát és a fizetést érezték kevésbé kielégítőnek.

A diszkont-légitársaságok közül különösen jól szerepelt az Easyjet, amely 84 pontot ért el. A pilóták pozitívumként jelölték meg a magas fizetést, de azt nehezményezték, hogy az elbocsátásoknál nincs átláthatóság.

A Vueling spanyol diszkont légi cég még ennél is több pontot kapott, 88-at, a pilótái főleg azt dicsérték, hogy a cég nyitott a rugalmas megállapodásokra.

Ezzel szemben a Ryanair mindössze 38 pontot ért el a 100-ból. Az ír légitársaság 307 pilótája többek között az igazságtalan fegyelmi intézkedéseket, valamint azt kifogásolta, hogy a cég rövid távra foglalkoztat kisegítőket.

A Ryanair két leányvállalata, a Malta Air és a Buzz sem szerepelt túl jól, előbbinek 55, utóbbinak csupán 26 pontot (ezen belül a munkaadó és a munkavállalók viszonyára nulla pontot) adtak az értékelő pilóták.

A Wizz Air eredménye sem lett túl jó: a légitársaság csupán 33 pontot kapott összesen 133 pilótától, akik a munkaadó és munkáltatók közötti viszonyt csak 2 pontra értékelték. A pilóták a legjobbnak azt találták a Wizz Airnél, hogy nem folytatja a „pay-to-fly”, vagyis „fizess, hogy repülhess” gyakorlatát (amikor a fiatal pilóták megvásárolják az adott légitársaság által megkövetelt repültóra-mennyiséget), negatívumként hozták fel ugyanakkor a szakszervezet és a kollektív szerződés kérdéskörével kapcsolatos problémákat, és nem tetszett nekik az sem, hogy a légitársaság rövid távra alkalmaz kisegítőket.

A lista vége felé a Nyx Air, a Hibernian és a Smart Lynx áll, ez utóbbi 48 pilótája átlagosan 15 pontot adott a lett légitársaságra. De a legcsúfosabban mégis a görög Olympus Airlines szerepelt, vagyis inkább leszerepelt, igaz, innen csak egyetlenegy pilóta értékelte a munkáltatót – őt mindennek lehet nevezni, csak elégedettnek nem: összesen 8 pontot kapott tőle a cég. A megkérdezett szakértők óvnak attól, hogy a felmérés eredményeit bárki túl komolyan vegye, mivel azok a pilóták szubjektív, aktuális érzésein és véleményén alapulnak, és a felmérés nem tekinthető reprezentatívnak sem – figyelmeztet a cikk. A tendenciák azonban részben világosan láthatóak, és egyeznek a szakértők előzetes várakozásaival is – teszik hozzá.

 

(Forrás: turizmus.com)

Vissza a hírekhez