Hova utazunk 2024-ben? Felfedezésre váró régi és új úti célok

Sky Travel | 2024.02.23 | Hírek

Az Utazás kiállítás első napján kiadónk ismét szakmai konferenciát szervezett a Hungexpón, „2024-ben lapot húzunk 19-re" címmel. A kiutazási trendek, valamint régi-új potenciális úti célok is kirajzolódtak az elhangzott előadások alapján.

A legkeresettebb utazási célpontok 2024-ben

Erdős Ádám, szabadúszó digitális tanácsadó (korábban a Google-munkatársa) 2024 utazási trendjeit mutatta be. Elöljáróban, mint közgazdász, elmondta saját hipotézisét a turizmus visszatéréséről: szerinte az iparág a Jánossy-féle helyreállítási perióduson megy keresztül. Ennek a vége azonban nem a (20)19-es szint elérésekor lenne, hanem akkor, amikor elérjük a magyar turizmus fejlődésének „természetes trendvonalát" – fogalmazott.

A hipotézist a Google-trendek elemzésével vizsgálta tovább a Google Destination Insights adatait felhasználva. A szálláskeresési trendek alapján a Covid-válság előtti hónapok szintjét a 2022-es gyors ütemű bővülésnek köszönhetően már sikerült elérni, viszont a „természetes trendvonalhoz" való tempós felzárkózást újabb nehézségek (háborúk, gazdasági nehézségek) gátolják. Így a remélt  „new normal" helyett egyfajta  „never normal" állapotban kell helyt állniuk a turisztikai szolgáltatóknak, cégeknek, ahol nehéz előre tervezni. Érdekességként bemutatta a belföld szálláskeresések irányát az utóbbi másfél hónapban: a legnépszerűbb vármegyék Jász-Nagykun-Szolnok, Veszprém és Somogy voltak, a települések közül pedig Gyenesdiás, Balatonlelle és Balatonalmádi emelkedtek ki. A kiutazásban Törökország, Olaszország és Egyiptom vezeti a Google-kereséseket, a legnépszerűbb városok Hurghada, Manavgat és Róma. Magyarországi szálláshelyekre a legtöbb keresés külföldről sorrendben az Egyesült Királyságból, Olaszországból és Németországból érkezett.

 

Bizakodó kiutaztatók

Nyári szenzációk: stratégiák és új desztinációk a leisure piac kínálatában címmel megtartott kerekasztalbeszélgetésen Füri Mihályné, a ViaSale értékestési vezetője, Nagy Gergő, a Sun&Fun Holidays operatív menedzsere, valamint Szokodi Béla, az Invia kereskedelmi és termékmenedzsere beszélgetett a nyári kiutazás trendjeiről Érczfalvi András moderálásával. Az előfoglalási számok szerint a 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság, illetve a nyári olimpiai játékok érdemben nem befolyásolják a magyarok utazási kedvét. Az előfoglalási időszakban nem tapasztalták az érdeklődés visszaesését, a számok szerint kiváló szezon elé nézünk – állapították meg egyhangúan.

A nyári szezonra vonatkozóan nehéz a térképen új helyeket felfedezni, ennél sokkal fontosabb az egyedi igényeknek való megfelelés (például a 4-5 gyerekkel utazó, nagycsaládok esetén) és a rugalmasság, ami akár a lemondási feltételekben is megjelenik. A téli kínálatban, a régiós trendnek megfelelően, az elmúlt két évben Magyarországon is megjelentek az új desztinációk, a két éve Zanzibárra, idén Ománba és Srí Lankára indított charteres termék nagyon népszerűnek bizonyult. „Az irodák elsősorban nem a charteres utaztatásban, hanem az egyéni szervezésben versenyeznek egymással" – jelentette ki Füri Mihályné. A szaktudást az utasok és a közvetítő partnerek egyaránt értékelik.

Amelyik túraszervező nincs kint az árualappal január elsején, az elbukta az előfoglalást – szögezték le a utazási szakemberek. „A január–februári előfoglalási időszak a kedvező ár és a gazdag kínálat miatt az utasok körében is egyre népszerűbb" – emelte ki Nagy Gergő.

„A digitalizáció terén az igazi kérdés, hogy az utas igényeire szabott terméket, a dinamikusan összeállított csomagokat mikor tudjuk teljes egészében behozni az online piacra" – mutatott rá Szokodi Béla, ennek fontosságát véleménye szerint a legtöbb iroda felismerte.

Továbbra is erős ugyanakkor az utasokban az igény a törődére és a személyes élményekre, az online és az offline jelenlétet tehát egyaránt fejleszteni kell. A legmagasabb minőséget és a legolcsóbb árat keresők egyaránt jelen vannak a piacon, aki tudatos és előre választ, általában a minőséget helyezi előtérbe az árral szemben – állapították meg a szakemberek. 

Bulgáriát újra felfedezték a magyarok

A konferencián bemutatkozott az Utazás kiállítás külföldi díszvendége, Bulgária is. Mariela Modeva, a Bolgár Köztársaság turisztikai miniszterének tanácsadója elmondta: 2023-ban több mint 35 százalékkal nőtt a Bulgáriába utazó magyarok száma 2022-höz képest. A turistákat leginkább a csodás homokos tengerpartok, a kulturális élmények és a kellemes időjárás vonzza az országba, ráadásul pár óra alatt elérhető desztináció. Tavaly már Bulgária is szinte teljesen felépült a koronavírus okozta válságból, 2024-ben pedig ennek a trendnek a folytatását várják, idén a 2019-es számokat szeretnék majd elérni, vagy akár túl is szárnyalni. Mariela Modeva beszélt arról is, hogy az ország a tengerparton és a nyaralóövezeteken kívül változatos kulturális programokkal és kulináris különlegességekkel is várja a látogatókat. Bulgáriában található az egyik legrégibb európai város (Plovdiv), de rengeteg gyönyörű építészeti műremek – köztük templomok, erődök, kolostorok, óvárosok – is megnézhető náluk, melyek a tengerpartról is könnyen elérhetők. Bulgária turisztikai kínálatát a későbbiekben egy külön cikkben részletesen is bemutatjuk majd.

 

Hogyan lett az osztrák iparvárosból turistadesztináció?

Marie-Louise Schnurpfeil, a Linz Tourismus ügyvezető igazgatója Innováció és látogatógazdaság: Linz turisztikai forradalma címen mutatta be az osztrák város turisztikai fejlődését. A Felső-Ausztriában található, Duna-parti város gazdag történelmével és előretekintő turisztikai kampányaival hívta fel magára a figyelmet. Iskolapéldája lett annak, hogyan válhat egy ipari városból új, turistákra épülő európai desztináció, az építészeti örökség, a modern épületek, a kultúra és a természet remek összjátékának segítségével.

A linzi szálláshelyeken az elmúlt évben 1,1 millió vendégéjszakát számláltak, amely minden idők legjobb eredményének számít. A város továbbra is különösen népszerű a belföldi látogatók körében, a küldőpiacok rangsorában pedig Németország, Lengyelország, Olaszország és Magyarország következik.

Mint arról korábban beszámoltunk, 2024-ben a „kultúra szuperéve" zajlik Felső-Ausztriában. Elindult az Európa Kulturális Fővárosa program Salzkammergutban, Linzben pedig Anton Bruckner felső-ausztriai zeneszerzőt ünneplik majd, születésének 200. évfordulóján. Marie-Louise Schnurpfeil beszélt még a város különleges turisztikai kampányairól is, melyek mind üzenetükben, mind pedig kivitelezésükben és eszközrendszerükben elrugaszkodnak a megszokott turisztikai hirdetésektől. A 2023-as film középpontjában Ottó, az átlagember állt, aki golfsegéd életét egy vad dunai kirándulás kedvéért feladja, hogy vágyait valóra váltsa. Linzi kalandjai során felfedezi a város legfurcsább, legdurvább és egyben legviccesebb oldalait, az itt élő embereket és végül önmagát. A kampány rendkívül népszerű lett: közel 330 ezren kattintottak az imázsfilmre, a kampánykiadványokat pedig 250 ezer példányban terjesztették országszerte.

(Forrás: Turizmus.com)

Vissza a hírekhez