Felavatták a Maya turisztikai vasútvonal első szakaszát Mexikóban. A teljes projekt, amelyet élesen bírálnak a környezetvédők, jövő februárra valósulhat meg.
Fehérhomokos strandok, történelmi romok és természetvédelmi területek veszik körül a Mexikóban épülő Tren Maya turisztikai vasút vonalát. A Yucatán-félszigeten át vezető vasút Andrés Manuel Lopez Obrador mexikói elnök vitatott presztízsprojektje, és a tervek szerint turisták millióit fogja majd szállítani a maja kultúra emlékeihez. Az építkezés három és fél évvel ezelőtt kezdődött, és most adták át az első, Campechét Cancúnnal összekötő szakaszt. Ha minden a tervek szerint halad, az 1554 kilométer hosszú vasútvonal mind a 34 megállóval együtt már február végére elkészül.
A vasútvonal a Selva Maya esőerdőn vezet keresztül, ahol egykor olyan városokat hozott létre a maja civilizáció, mint Chichén Itzá, Palenque és Calakmul, ezek romjai ma is láthatók.
A projekt Lopez Obrador elnök szerint nemcsak a Yucatán-félsziget környéki, délkeleti régiónak kedvez, hanem az egész országnak: a vasszerkezet alkatrészeit Jaliscóban gyártották, a cement Nuevo Leonból érkezett az építkezésre, a vasúti kocsikat Hidalgóban gyártják. A projektben európai vállalatok is részt vesznek, köztük a Deutsche Bahn, amelyet tanácsadóként vontak be. A költségek az eredeti 8 milliárd dollárról mára 20 milliárd dollárra nőttek, de a kormány mindig talál megoldást arra, hogy megteremtse a pénzt a projekthez.A régióban élők többsége támogatja a vasúti projektet, mivel új munkahelyeket remélnek tőle nemcsak az építkezés alatt, hanem a turisták odavonzása révén utána is. A környezetvédők azonban megkongatták a vészharangot.
Több ezer hektárnyi esőerdőt vágtak ki, a rendkívül érzékeny terepen folyó vasútépítést Raúl Padilla környezetvédelmi aktivista, barlangkutató is kritizálja. Az áthaladó vonatok a cenotékat, a föld alatti tavakat és az egész föld alatti barlangrendszert veszélyeztetnék. Ehhez jönnének még azok a káros hatások, amelyeket az erdő közepén húzódó vasúti pálya gyakorolna az ökoszisztémára.
Padilla szerint ezek a barlangok és biológiai folyosók nagyon sérülékenyek. A különleges védelem alatt álló, veszélyeztetett fajok közül például a jaguár őshonos ebben a régióban, de mellette majmok és sok más faj, lényegében az összes növény- és állatfaj az érzékeny ökoszisztémához tartozik.
Az útvonalat a tiltakozások miatt többször is módosítani kellett. A környezetvédelmi szervezetek azt is elítélik, hogy az építtető nem szerezte be időben a kötelező környezetvédelmi jelentéseket.
A Maya-vonat negatív hatásai miatt az ENSZ is aggodalmát fejezte ki. A múltban számos névtelen fenyegetésre és támadásra került sor környezetvédők ellen. Az ENSZ azt is kritizálja, hogy az építkezésben a hadsereg is részt vesz, emberi jogi aktivisták pedig a közösségek megosztottságát és a régió militarizálását bírálják – írja a tagesschau.de.
(Forrás: Turizmus.com)