A Máltai Idegenforgalmi Hivatal „Explore more”, azaz „Fedezz fel többet” kampányának részeként, május 16-án üzleti reggelire hívták a magyar kiutaztatókat és a sajtó képviselőit.
Az üzleti reggeli kezdetén Eric Pere, a Corinthia Hotel Budapest igazgatója köszöntötte a megjelenteket, megjegyezve, hogy a máltai tulajdonú Corinthia Group jóvoltából gyakorlatilag 10 ezer négyzetméter máltai területen láthatja vendégül az utazási irodák és a sajtó képviselőit.
Másodikként John Mary Attard, a Visit Malta regionális igazgatója mondott köszöntőt, viccből mondom – komolyan gondolom alapon kiemelve, hogy bátran foglaljon mindenki a július-augusztusi időszakra is, ugyanis Máltán nincsenek nagy kiterjedésű, összefüggő erdők, ezért kizárt, hogy a mediterrán térség más országaihoz hasonlóan erdőtüzek keserítsék a turisták életét. Viszont, mint mondta, Málta olyan kicsi (a három sziget területe összesen alig nagyobb, mint 300 km2, ami kicsivel több, mint Budapest területének a fele), hogy a Földközi-tenger jóvoltából mindig mozog a levegő, így soha nincs elviselhetetlen kánikula. Ráadásul az Afrika északi partjai és Olaszország déli csücske között elhelyezkedő szigetországban télen sem megy a hőmérséklet 15-20 Celsius-fok alá, ideális viszonyokat teremtve a sportoláshoz, városnézéshez, kiránduláshoz.
Az üzleti reggeli szakmai prezentációját Hangya Edina, a Máltai Idegenforgalmi Hivatal magyarországi képviselője tartotta.
Tőle megtudhattuk többek között, hogy jelentősen megnőtt a Máltára induló légi járatok száma. Budapestről hetente tizenegyszer lehet közvetlenül Máltára repülni (Ryanair és Wizz Air), Pécsről pedig jelenleg két, de nyártól már három járatot indít a máltai Universalair (flyuniversalair.com).
Hangya Edina elmondta azt is, hogy Málta idegenforgalma 2023-ban jócskán felülmúlta a várakozásokat. A tervezett „helyreállás” 2024 helyett már tavaly megtörtént. Minden mutatószám meghaladta a korábbi rekordévnek számító 2019-es adatokat. Közel 3 millió turista több mint 20,2 millió vendégéjszakát töltött és 2,7 milliárd eurót költött Málta-szerte. Ez 2019-hez képest 8%-kal több érkezést, 5%-kal több vendégéjszakát és 22%-kal több bevételt jelentett.
A magyar küldőpiac eredményei még látványosabbak voltak: 2023-ban közel 50.000 honfitársunk utazott Máltára (31%-kal több, mint 2019-ben), 271.000 vendégéjszakát töltött el a szigetország szálláshelyein (16%-kal többet, mint 2019-ben), és 32,5 millió eurót költött utazása során (több mint 50%-kal többet, mint 2019-ben). S 2024 első negyedéves adatai alapján a turizmus lendülete töretlen. A magyar utasadatok már most 50%-kal meghaladják a tavalyi első 3 hónapban elért számokat.
A képviselő elmondta azt is, hogy a három szigetből álló ország ideális úti cél mind a MICE vendégeknek, mind a szabadidős turistáknak. Málta fejlett konferencia- és incentive-kínálattal várja az üzletembereket, ugyanakkor, méreteit meghazudtolva kimeríthetetlen kulturális és történelmi látnivalókat, valamint, a sportolni vágyóknak erőt próbáló, de szórakoztató kalandlehetőségeket nyújt.
Az üzleti reggeli résztvevői olyan titkokat is megtudhattak, mint hogy a Máltán – többek között a kristálytiszta tengervíznek köszönhetően – rendkívül népszerű búvárkodás támogatására, a sok-sok évezredes elmerült műemlék mellé háromévente elsüllyeszt egy hajót a Máltai Idegenforgalmi Hivatal.
A szigetország számos felfedezésre váró élményt, emléket és hangulatot rejt, és ennek megismerésére szólít a Vist Malta nemzetközi kommunikációja.
Máltán a szállodai kínálat is folyamatosan fejlődik. A szigeten sorra nyílnak a 3-, 4- és 5-csillagos egységek, a butikhotelek, az adults only szállodák, illetve számos hotel komoly felújításon, fejlesztésen ment, illetve megy keresztül.
A kínálat erősödése a vendéglátásra is jellemző. Már 6 étterem kapott Michelin-csillagot, és megvan az első kétcsillagos étterem is, a vallettai ION the Harbour nyert ilyen rangos elismerést 2024 tavaszán.
A fenntarthatóság iránti igény erősödésével egyre több olyan projekt valósul meg, ami a helyi termékekre alapul. Jó példa az olívatermelés újraindítása és a helyi borászatok fejlesztése. Egyre több farm nyílik meg az érdeklődők előtt, akik megkóstolhatják az itt termesztett zöldségeket és gyümölcsöket, és megismerhetik a helyi alapanyagokat felhasználó máltai ételek elkészítését.
A máltai kulturális eseménynaptár is egyre gazdagabb. Sikeres lett a Maltabiennale.art fesztivál. A március 13-án debütáló összművészeti fesztivál május 31-ig tart és a szigetek világörökségi helyszínein ad lehetőséget 80 kortárs művésznek a világ 23 országából, hogy alkotásaikat bemutathassák.
Júniusban az International Art Festival és EdSheeran gondoskodik – többek között – a színes programokról. Júliusban ismét megrendezésre kerül a zenei csatorna ingyenes megakoncertje, az Isle of MTV és az azt követő Malta Music Week. A fellépők sorát Nelly Furtado, Raye és DJ Snake vezeti. A visitmalta.com eseménynaptára folyamatosan frissül és bővül.
A szigetországban megfordult honfitársaink egybehangzóan állítják, Málta a gazdag programkínálattól függetlenül is vonzó desztináció, ugyanis egyszerűen „jó ott lenni”.
Máltával kapcsolatban érdemes megjegyezni a magyar utazóknak, hogy volt brit gyarmatként baloldali a közlekedés, viszon, mindenki beszél angolul. Olyannyira, hogy vonzó máltai program lehet egy-egy angol nyelvtanfolyam, akár diákoknak, akár felnőtteknek. Ugyanakkor az euró a hivatalos fizetőeszköz.
Fontos még, hogy Málta nemcsak az Európai Unió, hanem a schengeni övezet tagja is, tehát a magyar állampolgárok vízum nélkül utazhatnak oda.
(Forrás: Turizmus.com)