Bosszantóak a váratlan helyzetek a repülőtéren, de fel lehet rá készülni

Sky Travel | 2024.07.31. | Hírek

Hetek óta rendszeresek a járatkésések és –törlések Európa-szerte, sokaknak a jó előre megszervezett, lefoglalt nyaralását húzta keresztbe a kiszámíthatatlannak tűnő légi közlekedés. A Repjegy.hu összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat az utazás előtt állóknak arról, hogyan lehet felkészülni a váratlan helyzetekre. 

Ha repülőútra készülünk, mindig legyen a kézipoggyászunkban váltás ruha, piperecikkek, étel, víz. Ha gyerekkel utazunk, akkor róla is gondoskodjunk, ne csak játékokkal, hanem például pelenkával, bébiétellel is. Fontos, hogy mindig a kézipoggyászba tegyük azokat a gyógyszereket is, amelyeket éppen szedünk, ugyanez vonatkozik az olyan életmentő orvosságokra is - fogalmaznak.

Jó tudni, hogy a kézipoggyászunk könnyen feladott poggyásszá változhat: ha a repülőn a fej feletti tároló megtelik a nagyméretű kézipoggyászokkal, akkor a fedélzetről levihetik azokat. 

 

Ebben az esetben egy kisebb táskába pakoljuk át mindazokat az értékeket, amelyeket a közelünkben szeretnénk tudni. 
Vegyük nagyon komolyan, hogy 2,5-3 órával a gép indulása előtt már a reptéren legyünk! Hagyjunk elegendő időt a check-inre, a tájékozódásra. Ha késik a gépünk, vagy törölték a járatunkat, így időben meg tudjuk kezdeni a szükséges intézkedéseket. Ehhez érdemes használni a légitársaságok mobil applikációit, amelyek aktuális információkkal szolgálnak a járatunkról – tanácsolják.

Akár késik a járatunk, akár törölték, első körben oda érdemes fordulni, ahol a jegyünket vásároltuk, vagy magához a légitásasághoz. „Cégünknél például, ha módosul a menetrend vagy törlik a járatot, akkor előre értesítjük az utast, illetve lehetőség szerint alternatív megoldást is kínálunk az utazáshoz“ – emeli ki Holczinger Zoltán, a Repjegy.hu online üzletágvezetője. Fontos tudni, hogy késés vagy járattörlés esetén az utas jogait az Európai Unió légiutasjogokról szóló, 261/2004 EU rendelete szabályozza. Ennek értelmében három óránál hosszabb késés esetén 1500 kilométeres távolság alatt 250 euró, 1500-3500 kilométeres távolságnál 400 euró, 3500 kilométeres repülésnél hosszabb utaknál 600 euró kártérítésre jogosultak az érintettek. A pénzbeli kártérítésen felül az utast megilleti a megfelelő ellátás is, étkezés, frissítők, szállodai elhelyezés. 

Mindenképp célszerű utasbiztosítást kötni, amely az ilyen esetekre is kiterjed. 
 

Járattörlés esetén valamivel más a helyzet: biztosítani kell az utas számára az átfoglalást egy másik járatra, vagy vissza kell téríteni a jegyárat. Ezen kívül a légitársaság köteles megtéríteni az utas felmerülő egyéb költségeit, például a szállodai szobát, ha csak másnap tud tovább utazni. Kivételt jelent vis maior helyzet, valamint, ha két héttel az indulás előtt törlik a járatot. 

Elsősorban business utasok, illetve bizonyos hitelkártyák tulajdonosai számára elérhető szolgáltatás a kényelmes reptéri várók, Business Lounge-ok használata. „Cégünknél létezik egy olyan szolgáltatás, amelyet jegyfoglalást követően vásárolhatunk meg arra az esetre, ha járatkésés miatt biztosítani szeretnénk az ingyenes reptéri Lounge belépést” – mondja Holczinger Zoltán. 

Szintén érdemes utazás előtt és után is pár plusz szabadnappal tervezni, bekalkulálva az esetleges késéseket. Ha átszállással utazunk, akkor hagyjunk elengedő időt a két járat között - írják. 
Amint azt korábban megírtuk, a járatkésést elszenvedő utasok hatékonyabb kártérítésére szövetkezett két cég

Vissza a hírekhez