Ausztriában már nem turizmusról, hanem látogatógazdaságról beszélnek, amelynek középpontjában a helyben élők életminőségének növelése áll, s amelynek társadalmi elfogadottsága továbbra is magas.
A látogatók segítségével miként lehet a helyi gazdaságot erősíteni, a helyben élők életminőségét úgy növelni, hogy a látogatók közben élményekben gazdagodjanak és minden szereplő jól járjon? – hangzik az alapkérdés. A komplex célrendszer megvalósításának forgatókönyvét az osztrák turizmusstratéga – a 2019-ben elfogadott Turizmus Mesterterve (Masterplan für Tourismus) című dokumentum – jelenti. Az új típusú célokhoz új típusú mérőszámok kellenek – fogalmaz a GD Consulting írása.
Az egyik ilyen indikátor a turizmus látogatógazdaság társadalmi elfogadottságát mérő mutató, amely kutatását 2020 óta éves rendszerességgel reprezentatív eljárás mentén végzik el Ausztriában.
Ez alapján tudják követő jelleggel mérni a turizmus elfogadottságának (Tourismusakzeptanz) változását. A frissen elkészült és napokban bemutatott – 2022-es lekérdezéseken nyugvó – tanulmány alapján megállapítható: Ausztriában továbbra is magas az ágazat társadalmi elfogadottsága.
A lakosság 76 százaléka véli úgy, hogy a turizmus, a látogatóforgalom az ő lakókörnyezetére és életminőségére kedvező hatással van: a látogatók érkezése településére „inkább jó, mint rossz” számára – mutatta be a legfrissebb elemzés tanulságát Susanne Kraus-Winkler osztrák turisztikai államtitkár. „Örvendetes, hogy az ágazati elfogadottsági index a járvány után sem változott meg. A járvány előtt vett minta 78 százalékos elégedettséget mutatott, így a változás statisztikai hibahatáron belül mozog, s továbbra is igen magasnak számít” – emelete ki az államtitkár.
A kutatásban részt vett marketmind nevű piackutató cég ügyvezetője, Christian Bosch véleménye szerint az igen kedvező társadalmi „elfogadottsági index” elsősorban annak köszönhető, hogy sokan a turisztikai ágazatot mára már a fenntarthatósági fordulat hajtóerejének tekintik Ausztriában.
(Forrás: Turizmus.com)