Kedden birtokukba vehették a londoni utasok az Elizabeth Line elnevezésű vasútvonalat, amellyel a Heathrow repülőtérre is gyorsan és viszonylag olcsón ki lehet jutni.
Több mint 12 évig tartó építkezés és több évi késedelem után Londonban május 24-én hivatalosan is átadták az Elizabeth Line-t, a város legújabb, kelet-nyugati irányú Crossrail vasútvonalát, amely teljes elkészülte után a Londontól nyugatra található Reading városát, illetve Heathrow 4. és 5. terminálját köti majd össze London központján, a Liverpool Streeten és a Canary Wharf negyeden keresztül Abbey Wooddal vagy Shenfielddel. A végül 18,8 milliárd fontba kerülő, összesen több mint 100 kilométer hosszú vonalon becslések szerint 200 millióan fognak utazni évente.
A londoni közlekedési vállalat, a Transport for London tájékoztatása szerint az Elizabeth Line egyelőre három különálló vonalként működik, a Readingből, Heathrow-ról és Shenfieldből érkező vonalakat csak ősszel kapcsolják a központi alagutakhoz. Az utasok ekkortól utazhatnak átszállás nélkül az egész vonalon, amely teljesen csak jövő májusra készül el.
A vonal középső szakaszán, a Paddington pályaudvar és Canary Wharf, ill. Abbey Wood között egyelőre óránként 12 vonat közlekedik, az egyes szakaszok összekapcsolása után megduplázódik a vonatok száma.
Az Erzsébet királynéról el-, ill. átnevezett vasútvonal 41 állomást köt majd össze Londonban és környékén, ezek közül tízet újonnan építettek, a többit pedig felújították. A vonat egyes szakaszokon a föld alatt, másokon a föld felett közlekedik metróként vagy elővárosi vasútként. Jövő májusra 70 új, 1500 főt befogadni képes Class 345 vonat közlekedik majd a vonalon.
Az Elizabeth Line-nak kulcsfontosságú szerepe lesz a londoni közlekedési hálózat túlzsúfoltságának csökkentésében és a Heathrow elérhetőbbé tételében. A vonal teljes elkészülte után 10 százalékkal növeli majd meg London központi részének vasúti kapacitását.
Az új vonal azért is nagy jelentőségű, mert a repülőtérre való kijutás tömegközlekedéssel eddig vagy hosszadalmas, vagy pedig drága volt. Mint azt a standard.co.uk is írja, a Heathrow Express ugyan 15 perc alatt viszi át az utasokat a Paddington pályaudvarról a repülőtérre, de ennek ára elég borsos, 25 font. A metró Heathrow-ra és a város legtöbb népszerű pontjára eljutó Picadilly vonala pedig olcsó ugyan, mintegy 4-5 fontba kerül, de nem kényelmes. Az Elizabeth Line a metrónál kétszer gyorsabban, 28 perc alatt teszi meg az utat Heathrow és Paddington között, csúcsidőben 12,70, csúcsidőn kívül 10,70 fontért.
(Forrás: turizmus.com)