Páratlan ütemben fejleszti a légiközlekedését India. A világ immár legnépesebb országának két vezető cége 2023-ban több mint ezer repülőgépre adott fel rendelést, és rohamtempóban bővülnek a repülőterek is.
Bár India lakossága már meghaladja az 1,4 milliárd főt, egyelőre csak 42 millióan használják a repülést belföldi utazásra - a többség továbbra is a vasutat részesíti előnyben. A hatalmas ország légiközlekedése azonban rohamtempóban bővül. Ennek biztos jele, hogy a két ottani vezető légitársaság - a Bécs és Delhi közötti járatát februárban újraindító Air India és az IndiGo - idén több, mint ezer repülőgépre adott fel rendelést a Boeing és az Airbus legnagyobb örömére.
A hazánkban is jelen levő Tata Grouphoz tartozó Air India 250 Airbust és 220 Boeinget vásárol,míg a távol-keleti fapados cég, az IndiGo 500 darab A 320-as típusú keskenytörzsű repülőgépre adott fel rendelést az idei párizsi légishow-n. (Az IndiGo növekedése egyébként egészen fergeteges: tavaly 36 százalékkal több utast szállítottak, mint 2021-ben.) A fejlődés olyan gyors, hogy az Air India jelenlegi flottájával nem képes kielégíteni a megnövekvő keresletet, ezért 11 Boeing 777-est és 20 darab A 320-as repülőt lízingel, a megrendelt gépek beérkezéséig. Az IndiGo flottája most 320 darabot számlál, napi (!) utasforgalma pedig a csúcsidőszakban meghaladja a 300 ezer főt!
A magáncégek (az állami tulajdonban levő Air Indiát tavaly adták el a Tata csoportnak) mellett az állam is kiveszi a részét a fejlesztésekből. Az indiai kormány az elmúlt tíz évben 11 milliárd dollárt fordított a légiközlekedés infrastruktúrájának fejlesztésére, az elkövetkezendő években ezt újabb 15 milliárddal „fejelik meg”. A delhi Indira Gandhi repülőtér máris a térség egyik legforgalmasabb központja, ahol idén nyáron avatták fel a negyedik kifutópályát. A tervek szerint az utasszám néhány éven belül itt már meghaladhatja a 100 millió főt. Az indiai turisztikai minisztérium adatai szerint utasok döntő többsége belföldi, a reptereken megforduló turisták száma tavaly mindössze 6,1 millió fő volt.
Az idegenforgalmi csúcsot 2019-ben 11 millió látogatóval jegyezték, a COVID hatására 2020-ban és 2021-ben azonban tizedére esett a beutazók száma.
A felfutó kereslet haszonélvezője a Boeing és az Airbus
Az ezer darabos indiai megrendelések jelentőségét jól érzékelteti, hogy a tavalyi évben az európai gyártó 661 repülőt tudott leszállítani a tervezett 720 helyett, a Boeing viszont csak 480 rendelést tudott kielégíteni, így immár negyedik éve kullog az Airbus mögött.
(Forrás: Turizmus.com)