Angol gőzmozdony pöfög az újranyitott erdélyi kisvasúton

Sky Travel | 2023.09.13. | Hírek

Szeptember 9-10-én hosszú szünetet követően újraindult Szeben megyében a Hortobágy völgyében a keskeny nyomtávú, gőzmozdony vontatta kisvasút.

„Az emberek kérdezik, miért éppen Angliából hoztunk mozdonyt, miért nem használjuk az országban meglévőket. Három évvel ezelőtt kérelmeztük a közlekedési minisztériumnál, hogy adjanak egy gőzmozdonyt valamelyik depóból, de válaszra sem méltattak, tavaly megismételtük a kérelmet, erre pedig regisztrációs számot sem adtak" – panaszolta az oradesibiu.ro lapnak Mihai Blotor, a Kisvasút Barátai Egyesületnek (APM) az elnöke.

Végül az egyesület angliai barátai segítettek, és adtak kölcsönbe egy gőzmozdonyt, amelyet teherautóval szállítottak Szeben megyébe. Ezen a hétvégén a mozdony mögötti három vagonból álló szerelvény Hortobágyfalváról (Cornățel) indult és Holcmánynál (Hosman) fordult vissza, retúrjegyeket online lehetett vásárolni 25-45 lejes (kb. 1840-3350 forint) áron.

Az APM vezetője megjegyezte, több mint egy évszázad után érkezett Romániába angol gőzmozdony, a korábbiakból már csak egy maradt a vasúti közlekedési múzeumban, amely annak idején Bukarest és Giurgiu között húzta a szerelvényeket.

Az egykori monarchiabeli kisvasutak (keskeny nyomtávú vasút) felélesztésének terve hosszú évek óta foglalkoztatja a kimondottan erre alakult civil szervezeteket Romániában.

A Nagyszeben-Szentágota (Sibiu-Agnita) közötti, 52 km-es, ma már több mint 125 éves vonalat – ennek része a most újraélesztett szakasz – a román vasúttársaság (CFR) 2001-ben bezárta, a vagonokat ócskavastelepre küldte. Az APM végül elérte, hogy a hivatalos bukaresti nyilvántartásban ipari célú vonal helyett megkapja a turistavonal besorolást, amely „nem keresztez fővonalat". Megjegyzendő, hogy ez a vasút is szerepel a műemlékvédelmi listán.

Ez a keskeny nyomtávú vasútvonal, amelynek építése 1895-ben kezdődött, 1910-ig már Segesvárt közötte össze Nagyszebennel, és elsősorban a teherszállítást szolgálta. 1965-ben a Segesvár-Szentágota szakaszt bezárták, 2001-ben pedig a másik felét is.

A civil szervezetek 2007-ben már kezdeményezték a turista célú újranyitást, ennek híre eljutott III. Károly királyhoz, aki 2020-ban – akkor még Károly hercegként – levélben gratulált az APM-nek, ami érthető, hisz alapítványa hosszú évek óta dolgozik Szeben megyében is.

A vasútvonal felélesztésének másik érdekes fejezete, hogy az egyesület néhány éve az utolsó pillanatban mentette meg az első, 1985-ben Romániában gyártott vasúti kocsit a földarabolás elől, majd felújíttatták, most pedig már közlekedik.

(Forrás: Turizmus.com)

Vissza a hírekhez