Forrás: turizmus.com

Régen legfeljebb egy kabátot vagy egy kézitáskát vittek magukkal az utasok a fedélzetre, ma viszont értékes laptopokat, mobiltelefonokat, szinte mozgó irodákat visznek magukkal és raknak fel a fejük fölött lévő poggyásztartóba.

Korábban történt

Az értékes okos masináktól senki nem akar könnyen elszakadni, márpedig a repülőgépeket 90 másodperc alatt ki kell üríteni vészhelyzet esetén. Ezért egyes légügyi szervezetek és légitársaságok azt fontolgatják, hogy a fel- és leszállás idejére automatikusan lezárnák a poggyásztartókat.

A hangar.no légiközlekedéssel foglalkozó honlap nem először boncolgatja ezt a témát, mostani cikkükben konkrét példaként hozzák fel, hogy amikor 2015-ben egy British Airways járat utasait kellett Las Vegasban evakuálni, sok utas a kézitáskájával  együtt volt csak hajlandó távozni, ami lassította a gép kiürítését. Például egy 440 ülőhelyes gépen a kézipoggyászok keresgélése és leszedése jelentős időveszteséggel jár, ezzel tulajdonképpen az utasok a saját és mások életét veszélyeztetik.

Közben az elmúlt években egyre csak nőtt a poggyásztartók mérete és ezzel párhuzamosan a fedélzetre felvihető csomagoké is. Ennek az is az oka, hogy az utasok nem akarnak plusz díjat fizetni a feladott bőröndökért, illetve leszállás után sietnek és nem akarnak poggyászukra várakozni. A brit légügyi hatóságok már 2011-ben foglalkoztak ezzel a helyzettel, ami azóta csak súlyosbodott.

A felmérésből az is kiderül, hogy az elmúlt tíz év során történt minden jelentősebb vészhelyzetnél és evakuálásnál problémát jelentett a kézipoggyászokkal való foglalatoskodás. Az új jelentés rámutat konkrét esetekre, amikor a légi járművet ki kell üríteni, de a fedélzeten tartózkodók közül nagyon sokan nem voltak hajlandó távozni a fedélzetről csomagjaik nélkül, és egy vagy több eszközzel szálltak ki. Arra is akadnak példák is, hogy az evakuált utasok visszatértek a gépre, például az ott hagyott mobiltelefonjukért, ami különösen nagy rizikót jelent tűzveszélynél.

Ezért most több légitársaság azt fontolgatja, hogy a felszállás és leszállás idejére automatikusan lezárnák a fedélzeti poggyásztartókat.