Politikai okok miatt nincs még egységes égbolt

Jelenleg minden országnak saját légiforgalmi irányító szolgálata van, ami nemcsak késéseket, de a légi útvonalak töredezettségét is jelenti.

Korábban történt

Pieter Elbers, a KLM vezérigazgatója a a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szöuli éves közgyűlésén azt hangsúlyozta, hogy a repülőtéri kapacitáshiánynál is nagyobb problémát okoz a légiforgalmi irányítás nem hatékony üzemelése. Autóval Amszterdamból Spanyolországba utazva nincsenek határok, de repülőgépet használva vannak, mivel minden országnak saját légiforgalmi irányító szolgálata van. Ez nemcsak késéseket, de a légi útvonalak töredezettségét is jelenti, ami több millió dollár felesleges plusz kerozinköltséget és környezetszennyezést jelent.

Kizárólag politikai okai vannak annak, hogy még mindig nem vezették be az unió kezdeményezését, ami csökkentené a légiforgalmi irányító szolgálatok számát. Pieter Elbers szerint a szektor fenntarthatósága miatt is be kell vezetni a rendszert.

Eamonn Brennan, az Eurocontrol főigazgatója azt mondta, minden állam meg akarja tartani a saját szolgálatát, és a nemzeti szuverenitásra hivatkozva blokkolja az egységes európai égbolt bevezetését, de az európai légiforgalmi irányítás jövőjének kulcsa a mainál hatékonyabb rendszer.

Ha nem vezetik be, akkor 11 év múlva nem lesznek képesek kiszolgálni az európai légi forgalmat, a nyári menetrendi időszakban jelentősen megemelkedik majd a késések száma, és éves szinten 160 millió utas nem repülhet majd, mert kapacitáshiány miatt nem indulhat el 1,5 millió járat; 2040-re pedig a mai hétszeresére nő a késő járatok száma.

Pieter Elbers az európai kapacitáshiánnyal kapcsolatban megjegyezte még, hogy légitársasága hajlandó a gyorsvasutak támogatására bizonyos járatok teljesítése helyett, mert ezzel jelentős terhet tudnának levenni a légitársaságok és a repülőterek válláról, de ehhez fel kell gyorsítani a vasúti beruházásokat.

( turizmus.com)