A Pannonhalmai Főapátság a tulajdonában lévő Pannonhalmi Apátsági Múzeum és Galéria műemlékileg védett épületegyüttesének áttervezése és bővítése **** superior besorolású szállodává megkezdődött.

99 darab szoba, Kneipp–szolgáltatásokra és az apátsági gyógynövénykultúrára épülő wellness részleg, 220 fős konferenciaterem kiegészítő funkciókkal, egy étterem és egy látványsöröző épül. A jelenlegi épületben kiállítóterek, konferenciaterem és a PAUSA Apátsági Cukrászda található, ezeket részben áttervezik, funkcióikat tekintve pedig részben megtartják. Az Apátsági Major Hotel / Abbey Manor Hotel elnevezés csak munkacím. A szállodai brand kialakítása folyamatban.

A Főapátság 2012-ben határozta el, hogy a Pannonhalma város központi részén elhelyezkedő volt apátsági major, 300 éves épületegyüttesét teljes körű rekonstrukció során felújítja és látogatóközponttá, kiállítótérré alakítja. Az épület 2015-ben kapott használatbavételi engedélyt. E beruházással párhuzamosan a város kapott egy új főteret az épületegyüttes mellett. A látogatóközpont helyigénye azonban nem töltötte ki a meglévő telek teljes alapterületét, így a fennmaradó részek fejlesztési területként beépítetlenül maradtak. A tervezési feladat jelenleg a látogatóközpont átalakítása és bővítése szállodává, bizonyos kiállítási és vendéglátási funkciók megtartása mellett.

A Főapátság partnert keresett a szálloda üzemeltetéséhez és az Interstate amerikai székhelyű szállodaüzemeltetőre esett a választásuk. A cég szakembereivel és a tervezőkkel közösen meghatározták a létesítendő szálloda nagyságrendjét, minőségi szintjét és szolgáltatási portfólióját. A szállodai brandra a legnagyobb és legismertebb almárkák tucatjait tömörítő szintén amerikai Marriott szállodalánccal kötöttek az idei év végével egy hosszú távú megállapodást. A megállapodást Várszegi Asztrik főapát és Paul Rosenberg, a Marriott európai fejlesztési igazgatója írja alá december 13-án Pannonhalmán. A Marriott márkák közül, az Autograph by Marriott kollekciót választották ki, amely a felső középkategóriát képviseli és lehetőséget biztosít az általános Pannonhalma brand fejlesztésére éppúgy, mint a szálloda magas színvonalú üzemeltetésében történő megjelenítésre.

Magyarország legrégebbi monostora és a hozzá tartozó intézmények évezrede őrzött értékeket közvetítenek: egyházi, kulturális, oktatási, nevelési, turisztikai, gasztronómiai irányultsággal. Különleges élmény átélni azt a sokszínű mozaikot, amit a Főapátság egésze jelent. Minden évben rendezvények tucatjait szervezik meg. Pannonhalma vendégei a programokon és a Bazilika – Kerengő – Főkönyvtár hagyományos turista-háromszögén túl ma már számtalan élmény-központú látványosság közül válogathatnak: gyógynövénykert, teázó, labirintus, pincészet, fine-dining étterem, cukrászat. Több közvélemény kutatás és látogatókutatás is alátámasztotta, hogy az UNESCO Világörökségi helyszínre és közvetlen környezetére épített átfogó turisztikai kínálat többnapos elfoglaltságot kínál. Egy órányi autóúton belül pedig további turisztikai célpontok is elérhetőek a Fertő-tótól Veszprémig. Az Apátsági Major Hotel vendégköre tehát egyrészt a bel- és külföldi aktív turistákra, a magasan kvalifikált kultúra iránt érdeklődőkre, másrészt az üzleti- és konferencia turizmusra, képzési programok résztvevőire épít. A tervezett beruházással Magyarország első vidéki Marriott egysége és a régió egyik legszínvonalasabb szállodája jön létre.

A monostor egyik küldetése a vendégek fogadása. A tömegturizmus korszakában is megmaradt az eszmény, hogy minden érkezőt a Krisztus iránti szeretettel, örömmel és alázattal fogad az egész közösség, amely eszményt reményeik szerint a hotel szellemisége is tükrözni fogja. Az épületben jelenleg található kiállítások és funkciók részben a bencés gazdálkodást, részben a szerzetesközösség történelmi és kulturális hagyományait mutatják be. A bencés gazdálkodásban felhalmozott évszázados tudás az a másik üzenetet, amelyet a tervezés kezdeti fázisában is a fontos gondolatnak vélnek.

A szálloda üzleti modellje több szempontból is erre épít:

  • a meglévő kiállítások integrációja a szállodai kínálatba (Pannónia Szőlőskertje kiállítás)
  • új turisztikai kínálati elemek bekapcsolása (a konferenciaterem galériává alakul, látványsöröző épül)
  • a szálloda, mint termék pozicionálása

Az igényesen kiépített világörökségi helyszín épületegyüttesében harmonikusan él egymás mellett a XII. és a XXI. század. A közelmúlt kiemelkedő esztétikai minőségű új épületei a kortárs építészet letisztult világát közvetítik. Az Apátsági Pincészet, a Viator, a tornacsarnok, a Díszterem, a Szent Jakab Ház, az erdei kápolna, a biomassza fűtőmű, az Arborétum térbútorai mind azt üzenik, hogy az ott élő közösség kész az idő változásával együtt haladni, és Pannonhalma az évezredes állandóság mellett a folyamatos útkeresésről is szól. Nem jelent kivételt az Apátsági Major Hotel tervezett épületegyüttese sem. Mind a telepítés, mind a környezeti kapcsolatok meghatározó eleme a majorság belső udvarok köré szerveződő épülete, amely megtartva jellegzetes, eredeti struktúráját alkalmas a szálloda közösségi tereinek befogadására.

Ahogy valamennyi modern beruházás esetén, úgy itt is nagy hangsúlyt fektetnek a megújuló energiák használatára: geotermikus fűtésrendszer készül (jelenleg is ilyen működik), az épületre napkollektorok kerülnek, az udvarokban található kutak a szálloda egyes tereinek vízellátását biztosítják. Egyedi környezetet hoznak létre a jelenlegi állandó kiállítás tereiből kialakított exkluzív tárgyalókban, amelyekben egyedülálló módon a főapátsági műkincsgyűjtemény egy-egy darabja köré hangolják a helységek belsőépítészetét.

A beruházás tervezett ütemezése:

  1. március – alapkőletétel 2019.
  2. negyedév – beruházás befejezése

2020 Húsvétja – a szálloda megnyitása a vendégek számára

 

(Napi Turizmus)