Ők a hazai turisztikai iparág legnagyobbjai

Forrás: turizmus.com

A Danubius, a McDonald’s és az Accor rendre az élen végez. A Bisnode a 2014 és 2016 közötti időszakot vizsgálta.

Korábban történt

Míg az elmúlt három évben a kereskedelmi szálláshely szolgáltató cégek száma lassuló ütemben növekedett, a vendéglátóipari egységek száma kifejezetten csökkent. Árbevétel tekintetében ugyanakkor mindkét részterület gyarapodott – állapítja meg a vállalati tanácsadással foglalkozó Bisnode tanulmánya.

Az egyik legnagyobb hatással az Airbnb típusú szolgáltatások népszerűsége járt. Az Airbnb s kisebb hostelek egyik legnagyobb versenytársává vált.

Az adóelkerülések végett sokan üzletszerűen kezdtek több ingatlan kiadásába, nem teljesen legális keretek között. A kínálat ilyesfajta növekedése pedig felnyomta az árakat, ám emellett ellehetetlenített egyes rétegeket.

Egyebek között ezzel is magyarázható, hogy bár szerényebben emelkedett a szálláshely szolgáltatók száma a piacon, az ott maradók bevétele nőtt. Nem járt tehát mindenki rosszul ezzel a jelenséggel – állapítja meg a tanulmány.

A másik folyamat, amit felfedezhetünk a bevétel növekedése mögött, hogy a hazánkban eltöltött vendégéjszakák száma kivétel nélkül minden szállástípus esetében növekedett az elmúlt három évben. Míg 2014-ben 9 millió 600 ezer vendég körülbelül 24 millió vendégéjszakát töltött el kereskedelmi szálláshelyeken, addig 2016-ban már több mint 11 millió turista közel 28 millió vendégéjszakát vett igénybe hazánkban.

A forgalom csaknem 80 százaléka a szállodákhoz köthető, ahol az elmúlt években különösen szerencsésen alakultak a vendég- és vendégéjszaka számok; hiszen a 2009-es visszaesés óta egyre meredekebben növekednek a mutatók; a pozitív trend pedig évtizedek óta tart.

A belföldi lakosság körében hosszú ideje a legkedveltebb vidék a Balaton környéke, ahová statisztikai adatok alapján a többnapos belföldi utazások negyedét szervezik. A külföldiek körében ugyanakkor Budapest bizonyult a leglátogatottabbnak, ahová a turisták több mint 35 százaléka érkezett az elmúlt években.

A növekvő vendégéjszakák pedig értelemszerűen több fogyasztást generálnak a vendéglátóipari egységekben is, így fokozottan felhajtják az iparág bevételeit. Ezen a piacon is – hasonlóképp a szálláshely-szolgáltatáséhoz – koncentrálódott és megerősödött a piaci résztvevők pozíciója, ami a csökkenő cégszámok ellenére növekvő forgalommal járt.

2016 végére az vendéglátóhelyek éves árbevétele 1 007 milliárd forintra rúgott, mely körülbelül 200 milliárd forinttal több, mint a 2014-ben mért forgalomból származó bevételek értéke. Az éttermek, büfék, cukrászdák, italüzletek, zenés szórakozóhelyek, munkahelyi vendéglátóhelyek együttes számát illetően pedig 3 százalékos visszaesés tapasztalható a vizsgált időszak nyitó és záró értéke között.

A piacot három cég uralja, árbevételük külön-külön is meghaladta a 20 milliárd forintot. Az éllovas Danubius Zrt. 2016-ra már a 30 milliárd forintos határt is felülmúlta. A második helyet stabilan birtokló McDonald’s Kft. 23 milliárd forint körüli szinten ingadozott. A legnagyobb adózott eredményt viszont – az árbevétel szerinti bronzérmes – Accor-Pannonia Hotels Zrt. hozta, amely különösen kiemelkedően zárt 2015-ben, hiszen eredménye a 4 milliárd forintot is megközelítette.

Amennyiben külön választjuk a szálláshely-szolgáltatás területét, a kizárólag magyar tulajdonban lévő HUNGUEST Hotels Zrt. végzett mindhárom évben a Danubius és Accor-Pannonia Hotels Zrt. után.

A vendéglátás területén viszont már volt némi módosulás – már ami a képzeletbeli dobogón elhelyezkedők összetételét érinti. 2016-ban a McDonald’s Kft után, 14,3 milliárd forintos árbevétellel a fenntartható közétkeztetést fő céljának megnevező Hungast Vital Kft.következett.

Helycsere a dobogó legalsó fokán történt, ahol is 2014-től 2016-ig az egyes években a következő három cég biztosította a helyét egy-egy időszak erejéig: IBANA Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság, EUREST Kft., AmRest Vendéglátó Korlátolt Felelősségű Társaság.

szállo