Szerző: Fucskó Hajnalka

Forrás: turizmus.com

Már többen érdeklődnek a Neckermann Magyarország megvásárlása iránt, külföldi és hazai befektetők egyaránt. A magyar utazási irodának 1400 utasa tartózkodott külföldön osztrák anyacége fizetésképtelenségének bejelentésekor – nyilatkozta az ügyvezető, akit a folytatásról is kérdeztünk.

Megtartják-e az október 9-re meghirdetett partnerpartijukat, és mit fognak mondani a viszonteladóiknak?

Békefi Veronika: Az elmúlt napokban a rendezvény szervezése, talán érthető okokból kifolyólag, némileg háttérbe szorult. Egyelőre nem tervezzük a lemondását, legfeljebb szükség esetén későbbre halasztását.

Ha az osztrák tulajdonos csődöt jelentett, az nem jelenti automatikusan a magyar leányvállalat csődjét is? Ha nem, miért nem?

B. V.: Nem, nem jelenti. A magyar leányvállalat önálló magyar gazdasági társaság, melynek stabil a pénzügyi helyzete, kötelezettségeit teljesíti, és távol áll a fizetésképtelenség kritériumaitól.

Hogyan gondolják függetleníteni az osztrák tulajdonostól a Neckermann Magyarországot, amikor az fizetésképtelenséget jelentett, felszámolói szempontból tehát a jól prosperáló magyarországi leányvállat egy értékesíthető vagyonelemnek számít.

B. V.: Így van. Valóban fennáll az értékesítés lehetősége, és ezzel együtt az, hogy a cég tulajdonosának személye változik. Már jelenleg is többen érdeklődnek a jól működő, egészséges magyar cég megvásárlása iránt, külföldi és belföldi befektetők egyaránt.

Többféle struktúrában is tovább működhet a magyar Neckermann. Ez ügyben a döntés joga az osztrák tulajdonost, illetve a tulajdonosi jogokat gyakorlót illeti.

A tavalyi üzleti évet közel 18,4 milliárd forintos árbevétel mellett 650 millió forintos nyereséggel zárták. Szeptember 30-án zárul az idei üzleti évük. Milyen árbevétellel és nyereséggel?

B. V.: Ezek az adatok még nem állnak rendelkezésre, mert az utolsó üzleti hónap pénzügyi számait még fel kell dolgozni. Az eredmények megfelelő időben nyilvánosak lesznek. A pozitív jövedelmezőségünket az elmúlt esztendőkben évről évre növelni tudtuk, reméljük, hogy a most záruló üzleti évvel is ezt a tendenciát folytatjuk.

Van-e felhatalmazásuk a tulajdonostól, hogy az eredménytartalékból szükség esetén kártalanítsák az utasokat?

B. V.: A kérdezett felhatalmazás jelenleg nem aktuális, az ismert kötelezettségeink fedezete rendelkezésre áll.

Miért nem kérnek csődvédelmet, mennyivel logikusabb a cégben lévő készpénzt felélni?

B. V.: Egész egyszerűen azért nem kértünk csődvédelmet, mert nincs rá szüksége a magyar cégnek. Mint már említettem, stabil a pénzügyi helyzetünk, a kötelezettségeinket teljesítjük, nem vagyunk csődhelyzetben, ezért jelenleg sem indok, sem szándék, sem jogszabályi lehetőség nincs csődeljárás kezdeményezésére.

Iparági források szerint több légitársaság is visszavonta az elmúlt héten repülőjegyei értékesítését a Neckermanntól, vagy szigorúbb feltételekhez kötötte. Igaz-e a hír, és hogyan érinti ez a céget?

B. V.: A IATA, a légitársaságok nemzetközi szövetsége valóban óvintézkedéseket tett, ami részükről teljes mértékben érthető. Tőlünk eddig nem vártak el semmilyen vagyoni biztosítékot, látva pénzügyi mutatóinkat. Most óvatosabbak lettek, de ezzel együtt is tudunk repülőjegyet értékesíteni a jövőben.

A pénteken kiadott viszonteladói tájékoztatókból következtethetünk-e arra, hogy a Neckermann számol el az utasokkal minden, rajta keresztül foglalt termék kapcsán, amelyek nem valósulnak meg, függetlenül attól, hogy az a saját vagy az osztrák–német árualapból van-e?

B. V.: Ez a szándékunk minden olyan esetben, amikor a szerződés a Neckermann Magyarország és az utas között jött létre, és a vonatkozó jogszabály cégünk számára írja elő az elszámolási kötelezettséget.

Osztrák tulajdonosunk úgy döntött, hogy a Neckermann Magyarország folytassa a tevékenységét. Ennek megfelelően továbbra is az utazási vállalkozókra irányadó szabályok betartásával tudunk és kívánunk eljárni.

Tesz-e a Neckermann bármilyen szempontból különbséget a komplett csomagot vásárló ügyfél és a kizárólag egy szolgáltatást (pl. csak szállást) vásárló utas között, a Budapestről induló charterjárat és az osztrák–német árualapból történő foglalás között?

B. V.: Vannak különbségek, de ezek a jogi szabályozásból erednek, és nem a Neckermann által tett különbségek. Az eltérések az ügyintézés rendjében mutatkoznak meg. Célunk mindegyik esetben az, hogy a foglalásokat a szerződések szerint, megfelelő színvonalon teljesítsük, illetve, ahol ez rajtunk kívül álló okok miatt nem lehetséges, ott a lehető legjobb megoldást megtaláljuk.

Hány utasukat ért külföldön a Thomas Cook csődje? Hánynak a hazautazásáról kellett gondoskodniuk?

B. V.: 1400 utasunk tartózkodott a fizetésképtelenség bejelentésekor külföldön. Minden utasunk hazautazásáról gondoskodtunk, illetve gondoskodunk, kivétel nélkül.

Miért kellett a héten a törökországi charterjárataik elindításába egy másik tour operatort, a Sun & Fun-t bevonni? Önállóan vagy szintén egy másik utazásszervezővel teljesítik a még hátra lévő török chartereket?

B. V.: A bennünket is váratlanul ért helyzet miatt, a 2019. szeptember 23-ai utazás zavartalan megvalósítása érdekében jónak és megnyugtatónak tartottuk a rendelkezésünkre álló rövid idő miatt a Sun & Fun-t közreműködőként bevonni a lebonyolításába. Ezúton is köszönjük nekik a segítséget és a szolidaritást! A jövő megoldásain folyamatosan dolgozunk, többféle variáció is lehetséges. Köszönjük minden partnerünknek, aki segít ezekben!

Miért kellett a héten a törökországi charterjárataik elindításába egy másik tour operatort, a Sun & Fun-t bevonni? Önállóan vagy szintén egy másik utazásszervezővel teljesítik a még hátra lévő török chartereket?

B. V.: A bennünket is váratlanul ért helyzet miatt, a 2019. szeptember 23-ai utazás zavartalan megvalósítása érdekében jónak és megnyugtatónak tartottuk a rendelkezésünkre álló rövid idő miatt a Sun & Fun-t közreműködőként bevonni a lebonyolításába. Ezúton is köszönjük nekik a segítséget és a szolidaritást! A jövő megoldásain folyamatosan dolgozunk, többféle variáció is lehetséges. Köszönjük minden partnerünknek, aki segít ezekben!

A helyszínen tartózkodott, illetve tartózkodó utasaink költségviselését sikerült gyorsan megoldani, részben úgy, hogy a sürgős esetekben a szálloda által követelt összeget közvetlenül kiegyenlítettük, részben pedig úgy, hogy anyacégünk biztosítója nyilatkozatot adott a helyszínen tartózkodó utasok költségeinek vállalásáról. Ez a problémakör tehát megoldódott.

A jövőbeni utazások teljesítésének feltételeit egyenként vizsgáljuk, felvesszük a kapcsolatot a szállodákkal, felajánljuk a közvetlen fizetést, és keressük a legjobb megoldást.

Van-e arról pontos kimutatásuk, hogy mekkora az összes jövőbeni foglalásaik értéke és ez hány utast érint? Mit lehet tudni ezeknek a foglalásoknak a meglétéről? A viszonteladókat  most leginkább az izgatja, hogy valóban megvalósulnak-e az október 5. utáni indulású utak, amelyek szerződései pénteki közleményük szerint még érvényben vannak. Amennyiben ezek törlésre kerültek, ki kártalanítja az utasokat és a viszonteladókat az esetleges újrafoglalással járó többletköltségekért?

B. V.: Ahogy az előző kérdésnél is mondtam, egyenként vizsgáljuk a már megkötött, 2019. október 5. utáni dátumú utazásokat. A szükséges egyeztetéseket még nem zártuk le, a költségekről nyilatkozni egyelőre nem tudunk. Nagyságrendileg több ezer utasról beszélünk.

A szállásfoglalások megerősítésén már dolgoznak munkatársaink. Mint említettem, a szállodák nyitottak a velünk való együttműködésre. Természetesen előfordulhat, hogy módosítanunk kell valamit az eredeti foglaláshoz képest, igyekszünk azonban minden érintett fél számára a lehető legjobb megoldást megtalálni.

Hogy tudják kezelni a dinamikus csomagokat, és hogyan tudják a kapcsolatot tartani az ilyen utat vásárolt egyéni utazókkal?

B. V.: A folyamatban lévő ügyekkel nincsen gond. Egyetlen kihívás számunkra, ha új technikai hátteret kell biztosítanunk a jövőben a dinamikus utazási csomagok összeállításához. Ennek mikéntje még kérdéses.

A piacon sokan latolgatják a Neckermann esélyeit az üzletmenet jövőbeni folytatására. Hogyan látják a saját esélyeiket? Miután leállították a foglalásokat és az anyacég csődje miatt nincs értékesíthető árualap, miből lesz a jövőben bevételük? A magyar utasok foglalásainak egyébként hány százaléka német-osztrák, és hány százaléka a saját árualap?

B. V.: A Thomas Cook csoport külföldi tagjainak fizetésképtelensége miatt leállított foglalásokat mielőbb újra meg szeretnénk nyitni, hogy a jelenleg is értékesített egyéb szolgáltatások mellett ismét teljes legyen a kínálatunk. Valószínűleg lesznek változások az eddigiekhez képest, de változatlanul értékesíteni fogjuk számos magyar és egyéb tour operator és több üzletágunk termékeit a hálózatunkban.

Milyen víziójuk van egy hónapra, fél évre, egy évre? Sikerülhet-e megtartani a brandnevet?

B. V.: Erről most korai lenne nyilatkozni. Egy biztos, a menedzsment mindent megtesz annak érdekében, hogy a magyar Neckermann csapat, melynek ezúton is szeretnénk köszönetünket kifejezni a megfeszített munkáért, lojalitásukért, elkötelezettségükért, azért, hogy éjt nappallá téve szinte harcoltak ügyfeleinkért az elmúlt nagyon nehéz napokban, szóval, hogy ez a csapat egyben maradjon, megmutassa a világnak, hogy lehet ezt így is csinálni, és felülkerekedve minden nehézségen, győztesen kerüljön ki ebből a helyzetből is, megmutatva, hogy mi erre képesek vagyunk még abban a sajnálatos, és nem kívánt esetben is, ha az anyacégünknek, vagy a cégcsoport más külföldi tagjának ez esetleg nem sikerül.

Fontos és pozitív üzenetértéke van a szakmánk felé annak is, hogy azok az irodák, kollégák, és más üzleti partnerek, akitől segítséget kértünk, azonnal segítettek, támogattak. Volt olyan helyzet, hogy három órán belül kellett megoldani az utaztatást, a korábbi előnyös központosított árualap helyébe a közvetlen kapcsolatokat léptetve.

Hihetetlen erőt adott, hogy a szakma egésze felismerte a helyzetet, és mellénk állt. Remélem, a néhány kételkedő, negatív hang is megváltozik, és felismeri: itt arról van szó, hogy van-e létjogosultságuk az utazási irodáknak. A magyar Neckermann léte és működésének a nehezített körülmények közötti folytatása üzenet az utazni vágyóknak is, és bizonyíték arra, hogy az előbbi kérdésre igen a válasz.