Szerző: Horváth Ágnes

Forrás: Turizmus Panoráma

Mindhárom hazai nemzetközi repülőtér növekedéssel zárta 2016-ot. Idén Budapesten, Sármelléken és Debrecenben is további járatnyitásokra készülnek.

Már decemberben 11 milliomodik utasát köszönthette a Budapest Airport, év végéig pedig összesen 11,4 millióan fordultak meg Ferihegyen, ami 11 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.

 

Budapestre visszatértek a hosszú távú járatok

Budapestre visszatértek a hosszú távú járatok – az Air Canada Rouge Torontóval, az Air China Pekinggel, az Asiana Airlines nyári charterei Szöullal kötik össze Budapestet, és számos tárgyalás zajlik további útvonalak nyitásáról New Yorkba, Tokióba és/vagy Szöulba. Eközben sok légitársaság jelentett be új útvonalat, sűrítést, újranyitást.

Az idei esztendőre a repülőtér vezetői mérsékeltebb, 4-5 százalékos bővülést prognosztizálnak, de megfelelő piaci környezet esetén ennél nagyobb is elképzelhető. Úgy vélik, a kiváló eredmény hátterében a légitársaságok jobb pénzügyi helyzete, valamint Budapest vonzereje áll, ám további fejlesztések szükségesek.

 

Így például a régóta tervezett repülőtéri szállodáé, amelynek építése szeptemberben elkezdődött. Az ibis Styles Budapest Airport 145 szobával 2017 végén nyílik, de amennyiben a kereslet indokolja, a szállodai kapacitás bővítése is kivitelezhető.

Már elkezdődött a B-oldali utasmóló kivitelezése, amely várhatóan 2018 nyarától fogadja majd új beszállító kapukkal és állóhelyekkel a repülőket. Eközben több mint 1000 férőhellyel bővült a parkoló, és 2017-ben is ugyan­ennyivel nő, így összességében több mint 4500 autóbeálló várja majd az utasokat.

A megnövekedett magángépes forgalom kiszolgálására új állóhelyeket és gurulóutakat jelöltek ki. Az 1-es terminál azonban továbbra is rendezvények és filmforgatások helyszíne marad.

Egy másik, régóta várt fejlesztés, a repülőtéri vasúti összeköttetés is körvonalazódni látszik. Egy kormányhatározatot követően ugyanis elindult az előkészítés, a lehetséges nyomvonalak kijelölése már előrehaladott állapotban van.

A cargo terén is rekordot hozott 2016, hiszen 112 ezer tonnányi áru fordult meg a repülőtéren. E téren is fejlesztések zajlanak: elindult két új iroda- és raktárépület kivitelezése, ezeket 2017 nyarán már át is adják. A BUD 2020 fejlesztési program része továbbá a 2-es terminál szomszédságába tervezett 16 ezer négyzetméteres Cargo City raktár- és irodaépülete, amely várhatóan 2018 végére fog elkészülni.

A Budapest Airport csapata az év során számos díjat is átvehetett: így például a kontinentális Európa első reptéri szervezeteként kapta meg a brit Investor in People kiválósági minősítését, és elnyerte a MagyarBrands címet is.

Ami a hosszabb távú terveket illeti, az újabb terminál építése várhatóan 2020 körül válik szükségessé, amit a körvonalazódó koncepció szerint az utasok – főleg a fiatalabb generációk – igényeinek megfelelően a legmodernebb technológiákkal, automatizált, okos megoldásokkal szerelnének fel.

 

Sármellék új utakon

Az egy évvel korábbi forgalomhoz képest minimális emelkedéssel 23,5 ezerre nőtt 2016-ban a sármelléki Hévíz-Balaton Airport utasforgalma. Idén azonban három nyugat-európai városból menetrend szerinti járatok indítását tervezik.

Tavaly júliusban ugyan leálltak a törökországi charterek, de a kieső utasszámot kompenzálta az ugyanabban a hónapban újraindult moszkvai forgalom, és az UTair járatai telt házzal közlekedtek. Idén – a heti moszkvai járat mellett – menetrend szerinti gépekkel hetente kétszer Londont és Frankfurtot, heti egy járattal pedig Brüsszelt tervezik összekötni Sármellékkel.

Az immár másfél évtizede több német nagyvárosból érkező charterek idén is hozták a várt forgalmat, a németek adták Sármellék forgalmának legnagyobb részét, őket az oroszok követik.

 

Az utazási szokások felmérése és a város által kidolgozott stratégia alapján azonban olyan célállomásokra van szükség, ahol újabb átszállási lehetőségek nyílnak meg az utasoknak, és nemcsak Hévízre csábíthatják a vendégeket, hanem a kiutazások is lehetővé válnának – nyilatkozta Papp Gábor polgármester. Emellett újabb lehetőségeket keresnek, ezért Szentpéterváron és Tel-Avivban is tárgyalnak charterjáratokról.

A sármelléki repülőtér nemcsak Hévíz, hanem az egész Balaton számára kiemelkedő fontosságú, és nem csupán a szabadidős utazások terén – így például a Zalaegerszegen épülő járműipari tesztpályát igénybe vevő szakemberek számára is.

 

Debrecen szárnyal

Debrecenben egy év alatt 65 százalékkal nőtt az utasforgalom, így a 2015-ös 172 ezer után tavaly 284 ezren vették igénybe a repülőtér szolgáltatásait. A dinamikus erősödés a Wizz Air debreceni bázisnyitása mellett a Lufthansa müncheni járatának is köszönhető volt.

Az idei évben folytatódhat a növekedés, mert a Wizz Air december elején bejelentette, tavasztól Tel-Avivba indít járatot Debrecenből, amely hetente kétszer közlekedik majd. Szintén tavasszal visszatér a Wizz Air malmöi összeköttetése, heti két járattal. Mellettük a diszkontfuvarozó London-Lutonba hetente nyolc, Eindhovenbe heti három, Milánó-Bergamóba és Párizs-Beauvais-ba heti két alkalommal repül.

A Lufthansa április közepén indította el müncheni járatát, amelynek menetrendjét némileg átszabta ősszel. Ennek köszönhetően nem csupán a német városokból Münchenbe érkező Lufthansa-járatok utasai szállhatnak át a Debrecenbe tartó gépre, hanem a 23, Münchenben landoló interkontinentális járat utasai is ideális összeköttetéshez jutnak a debreceni járaton keresztül Kelet-Európa számos városába. Aki pedig Debrecenből repül Münchenbe, az 16 transzatlanti járatra szállhat át még aznap.

(Turizmus Panoráma Bulletin)