Leállt a Jet Airways

(Turizmus.com)

Forrás: AIRportal.hu

Súlyos anyagi problémák miatt ideiglenesen leállt a Jet Airways, India valaha második legnagyobb forgalmat bonyolító légitársasága.

Korábban történt

A lépésről a cég igazgatósága döntött, miután nem sikerült friss tőkéhez jutnia. A hitelező bankok 2019. április 17-én elutasították az újabb 58 milliós hitel nyújtását, mert attól tartottak, hogy pár nappal később újabb összegeket kell a cégbe ölni azért, hogy működőképes legyen.

Egyelőre bizonytalan, hogy az 1,2 milliárd dolláros adóssággal küzdő légitársaság meddig nem tud üzemelni, a tulajdonosok több befektetővel is tárgyalásokat folytatnak a részesedés átvételéről, köztük a korábbi fő tulajdonos és alapító Naresh Goyallal.

A Jet Airways anyagi helyzete egy évvel ezelőtt kezdett el újból rosszra fordulni, nyáron jelentette be a cég, hogy 90 napon belül kifogy a pénzből, ha nem történnek jelentős változások. Bár a társaság elkezdte a költségcsökkentést, az indiai piac sajátosságai miatt ez nem sokat ért. A milliárdos lakosú Indiában ugyanis a diszkont légitársaságok és az állami Air India akkora többletkapacitást dobtak a piacra, amely jelentősen lenyomta a jegyárakat és így a jövedelmezőséget. Bár ez mindenkit érint, a fapadosok alacsonyabb költségszint mellett üzemelnek, az Air Indiát pedig közpénzen tartják fenn.

Mivel a Jet Airways lassan egy éve nem fizeti a számláit, a beszállítók felfüggesztették a munkáikat, és a karbantartás hiánya miatt a gépek jelentős része földre kényszerült. Később azután a lízingcégek is elkezdték követelni a pénzt, majd idén tavasszal megkezdték a gépek indiai lajstromból való kivonását, így ki tudták azokat vinni az országból.

A valaha mintegy 120 gépes flottából a leállás előtt alig 10 példány üzemelt, a többség a földön állt. A hosszú távú járatokat felfüggesztették, miután a társaság egyik partnere Amszterdamban a tartozások fejében lefoglalt egy saját tulajdonú Boeing 777-est.

A Jet Airways megmentésének egyik módja az lett volna, hogy a hiteleket biztosító bankok a hitelt tőkévé konvertálják, ezzel tulajdonrészt szerezve a cégben. Bár a tárgyalások a hírek szerint megkezdődtek, a leállás bejelentéséig nem kötöttek megállapodást egyetlen érdeklődővel sem.

A társaság legutóbbi, december 31-ével végződött, harmadik pénzügyi negyedévre szóló jelentésében 4,6 milliárd dollár adózott veszteséget könyvelt el, míg egy évvel korábban még 370 millió dollár nyereség mutatkozott.