2016-ban nagyot ugrott a bankkártyás fizetéseknek a népszerűsége. A növekvő kártya használat miatt a kártyás visszaélések száma is megemelkedett, hamarosan azonban a fogyasztókat védő két fontos új változás is életbe léphet.

2016-ban nagyot ugrott a bankkártyás fizetéseknek a népszerűsége. A korábbi években is jelentősen növekvő kártyás vásárlási forgalom tavaly közel a negyedével bővült 2016-hoz viszonyítva. Ehhez persze hozzájárult az is, hogy jelentősen bővült a bankkártyát elfogadó helyek száma, napjainkban csaknem 110 ezer POS terminálnál lehetséges a kártyás fizetés.

A növekvő kártya használat miatt persze a kártyás visszaélések száma is megemelkedik, hamarosan azonban a fogyasztókat védő két fontos új változás is életbe léphet.

Fontos tudni, hogy már most is az ügyfelekre hárított kár az összes veszteség csupán 10 százalékát teszi ki, hiszen a visszaélések terhét 90 százalékban a kibocsátók, viselik.

A bankkártyás visszaélések esetében a pénzforgalmi törvény részletesen meghatározza a felelősségi és kárviselési szabályokat. Jelenleg például, abban az esetben, ha nem rosszhiszeműen és nem csalárd módon járunk el, és ellopott vagy elveszett bankkártyánkkal, a PIN kódunk használatával történt a visszaélés, annak a pénzforgalmi szolgáltatóhoz történt bejelentéséig keletkezett károkból legfeljebb 45 ezer forintnak megfelelő összeg mértékéig kell nekünk viselni a kárt.

A 2018. elejétől életbelépő új szabályozás szerint ez az összeg 45 ezerről 15 ezer forintra csökkenhet, illetve, a kivizsgálás ideje is megváltozik, legkésőbb másnap vissza kell adni az ügyfélnek az ellopott összeget.

A Pénzcentrum megkeresésére az egyik hazai bank kiemelte, hogy külföldi utazás esetén érdemes figyelmeztetni a bankot. Javasolt azt is jelezni az utazás előtt a banknak, hogy mit tervezünk és melyik térségben, így kiemelt figyelmet fordíthatnak a bankok a gyanús tranzakciók monitorozására – olvasható a Pénzcentrum oldalán.

(forrás: Pénzcentrum)

 

(Napi Turizmus)