Claim it néven új vállalkozás lépett a magyar piacra, amely arra szakosodott, hogy segít behajtani a légijáratok törlése, késése, túlfoglalása esetén járó kártérítést. A belga cég az utazási irodákkal is keresi az együttműködést, már van magyar nyelvű honlapja és hamarosan irodát is nyit.

Szerző: Németh Andrea

A cég bemutatkozó sajtótájékoztatóján Ralph Pais, a Claim it alapító-vezérigazgatója érdekes számokra hívta fel a figyelmet: az utóbbi öt évben a számítások szerint mintegy 297 ezer magyar utazott azon a 2300 járaton, amelyek több mint 3 órát késtek, illetve amelyeket töröltek vagy túlfoglaltak. Ezen utasok 97 százaléka azonban még nem nyújtott be kártérítési igényt, így a számukra még ki nem fizetett kártérítések teljes becsült összege 23 milliárd forint.

A Claim it abban ajánlja fel segítségét, hogy az utas, vagy az utazási iroda hozzájusson az őt megillető kártérítéshez, amely a jegy eredeti árától függetlenül fejenként 250, 400, illetve 600 euró. Mint ismert, az európai törvények szerint ez vonatkozik a 3 óránál többet késő, illetve a törölt vagy a túlfoglalt járatokra, és a  kártérítés minden európai repülőtérről induló járatra, illetve az európai légitársaságok által üzemeltetett, európai repülőterekre érkező járatokra érvényes.

Bár ez az uniós jogszabály nem mai, sok utas nem tud róla, és eszébe sem jut a jogait érvényesíteni, vagy ha meg is próbálja, az elutasító választ követően már nem fordul további jogi segítséghez.

A Claim it azt ajánlja, hogy átveszi a kártérítéssel járó ügyintézést, amihez nem szükséges más dokumentum, csak az útlevél és a repülőjegy másolata, valamint egy megbízási szerződés. A tapasztalatok szerint a légitársaság és a Claim it rendszerint megállapodnak egymással, így az ügyfél megkapja a kártérítést, ám ha ez nem sikerül, a Claim it bíróság elé viszi az ügyet a jogerős döntés meghozatala érdekében. A cég valamennyi piacán neves ügyvédi irodákkal dolgozik együtt.

A cég sikerdíjas, melynek mértéke 25 százalék, de ha a követelést nem sikerül érvényesíteni, az ügyfél nem fizet a Claim it jogi szolgáltatásaiért, és az ezekkel járó költségeket teljes egészében a társaság fedezi.

Bár más hasonló profilú vállalkozás is működik már hazánkban, Ralph Pais úgy véli, a teljes európai lefedettség lehet az a piaci előny, ami miatt őket választják majd. Mivel egyre ismertebb a nevük a piacon, sok esetben jobb eredményeket tudnak elérni, mint mások, és olyan utasoknál is sikert érnek el, akik maguk nem boldogultak. Belgiumban eleinte az ügyek 80 százalékát bíróságra kellett vinniük, ma ez az arány már csak 50 százalék.

Együttműködési lehetőség az utazási irodákkal

Keresik az együttműködést az utazási irodákkal is, amelyekkel olyan megállapodás kötnének, ami az irodáknak is megéri, azaz számíthatnak bizonyos jutalékra. Belgiumban már előkészítés alatt áll a megállapodás a belga utazási irodák szövetségével, amelyen keresztül azok a kisebb irodák is segítséget kaphatnak tőlük, amelyeknek nincs kapacitásuk az efféle ügyintézésre. Hasonló együttműködésre hazánkban is nyitottak.

A bemutatkozó sajtótájékoztatón üdvözölte a jelenlévőket Belgium magyarországi nagykövetasszonya, Marie-France André is, aki kiemelte: örül az újabb belga cég piacra lépésének, és úgy látja, különösen jó a pillanat erre, hiszen az elmúlt években folyamatosan nőtt Budapest turizmusa. Mint mondta, a Claim it Ralph Pais budapesti tartózkodása alatt bemutatkozik a Belga Üzleti Klubban is.

A Claim it-et 2012-ben Ralph Pais holland-belga vállalkozó alapította. Az ötlet az egyik utazása alkalmával fogant meg benne, amikor sokat késett a járata, ezért úgy döntött, hogy utánanéz a légi utasok jogainak. Ennek során megtudta, hogy Európában évente több millió utas mintegy 3 milliárd euró kártérítésre nem nyújt be követelést, s a kártérítésre jogosultak mindössze 7 százaléka érvényesíti jogait. E felismerés nyomán született meg a Claim it. A vállalat központja Brüsszelben található.

A kártérítésre jogosult magyar légi utasok a www.claimit.eu oldalon nyújthatják be követelésüket.

(Turizmus Panoráma Bulletin )