Forrás: turizmus.com

 

A szállodák és az éttermek profitálhatnak a kedvezményes cafeteria szűküléséből. Többek között erről volt szó az MSZÉSZ északi régióülésén.

Antalóczy Györgyné az MSZÉSZ adószakértője részletes tájékoztatást ad majd a 2019-től várható adószabály módosításokról, a szövetség november 21-22-i közgyűlésén. Addig is, néhány fontos változás:

Önálló pozíciószámonkénti áfanyilvántartás

Az adózási, adóeljárási és számviteli jogszabályok véglegesnek még nem tekinthető módosításai közül az utazásszervezőket érinti közvetlenül az a javaslat, mely szerint 2020-tól megszűnne az önálló pozíciószámonkénti nyilvántartáson alapuló módszer alkalmazásának lehetősége az áfa alapjának megállapítására.

Amennyiben az utazásszervező a 2019. évre ezt a módszert alkalmazza, legkésőbb a 2019. december 31-ét magában foglaló adó-megállapítási időszakban le kell zárnia az önálló pozíciószámokat.

Munkaerő-kölcsönzés

2021-től megszűnik a fordított adóztatás lehetősége a munkaerő-kölcsönzés szabályozásában. (A javaslat szerint azonban az építőipari munkaerő-kölcsönzésre továbbra is a fordított adózás szabályait kell majd alkalmazni valamennyi építési-szerelési munka esetében.)

 

Egycélú utalványok áfája

2019-től megszűnik az ellenérték fejében beszerzett egycélú utalványok ingyenes átruházásának az adómentessége, mivel az ilyen átruházás ellenérték fejében történő átruházásnak minősül.

Így amennyiben a beszerzés részben vagy egészben adólevonási joggal járt, az ingyenes átruházás is adófizetési kötelezettséget keletkeztet. Az adó alapja az adó nélküli beszerzési ár. (Az ellenérték fejében történő beszerzés lényeges lehet, mivel nem keletkeztet adófizetési kötelezettséget a jelenlegi fogalmazás akkor, ha az utalványt kibocsátó ruházza át ingyenesen az utalványt.)

Az adószakértő épp ezért a többcélú utalványok alkalmazását javasolja.

 

Egyéb áfamódosítások

– Az alanyi adómentesség 8 millió forintról 12 millió forintra nő jövőre. Ez azt jelenti, hogy a kis üzletvitelű vállalkozásoknak, amelyeknek az árbevétele nem éri el a 12 millió Ft-ot, nem kell áfát felszámítaniuk, fizetniük és áfabevallást sem kell benyújtaniuk.

– Az üzleti és magáncélra is használt személygépkocsik bérbevétele esetén jövőre a bejövő számlák áfatartalmának 50 százaléka külön útnyilvántartás vezetése nélkül is levonhatóvá válik.

– A törvényjavaslat értelmében azokra az új építésű lakóingatlanokra alkalmazható 2020. január 1-jét követően is a kedvezményes, 5 százalékos mértékű lakásáfa, amelyek esetében a tulajdonjog ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéséhez szükséges okiratot 2019. december 31-ig benyújtották. Emellett a lakóingatlannak 2019. december 31-ig szerkezetkész állapotban kell lennie, és erről a lakóingatlan értékesítőjének kell majd a NAV felé egy formanyomtatványon nyilatkoznia. Egy újabb módosítás szerint pedig a több évre elhúzódó építkezés esetén 2023-ig lehet majd az építőipari vállalkozásoknak alkalmazniuk a kedvezményes áfát, ha 2018. november 1. előtt már rendelkeztek érvényes építési engedéllyel.

 

Nyugdíj adókedvezménye

A törvényjavaslat szerint a nyugdíjasok jövedelme után a munkáltatónak szakképzési hozzájárulást sem kell fizetnie jövő évtől. Így az öregségi nyugdíj mellett dolgozók foglalkoztatását csak a 15 százalékos személyi jövedelemadó terheli majd.

A közszolgálati jogviszonyból nyugdíjba vonult személyek 2019. évi foglalkoztatásánál érvényesülni fog egy korlát, de a munkáltatónak a minimálbér négyszereséig nem kell szociális hozzájárulási adót fizetnie. Ha a jelenleg 138 ezer forintos minimálbér valóban 150 ezer forintra emelkedik a jövő évtől, elég magas, bruttó 600 ezer forintos fizetésig lesz érvényesíthető a szocho-kedvezmény.

 

Csak a SZÉP-kártya adózik kedvezményesen

A Széchenyi Pihenő Kártyán kívül szinte az összes, 2018-ban még kedvezményesen adózó juttatás (munkahelyi étkeztetés, Erzsébet-utalvány, iskolakezdési támogatás, önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulás, egészségpénztári, önsegélyező pénztári hozzájárulás, mobilitási célú lakhatási támogatás, vissza nem térítendő lakáscélú támogatás, hiteltámogatás, diákhitel-támogatás, kockázati biztosítás, pénzösszeg juttatása) bérként adózik 2019-től.

A sportrendezvényre szóló belépő és a kulturális belépő juttatásának feltételeit a jelenleg ismert módosító indítvány alapján úgy tervezik szabályozni, hogy ugyanazon magánszemély részére – jogcímenként – évenként a minimálbérnek megfelelő értékben adott juttatás lenne csak adómentes. Ez a szabály a jelenlegi szabályozáshoz képest a sportbelépők esetén csökkenést, a kulturális belépők esetén emelkedést jelentene. Az adómentesség csak a vissza nem váltható belépőjegyekre, bérletekre vonatkozik majd. Ha a jegyet az előadás elmaradása esetén visszaváltják, akkor az adómentesség megszűnik. Nem lesz adómentes a juttatás, ha azt utalvány (például kultúrautalvány) formájában nyújtják.

Adózási szempontból ugyan a kedvezmény nélküli cafeteria-elemeket már majdnem értelmetlen a bértől elkülönítve kezelni, ennek ellenére abból a szempontból mégis érdemes cafeteriát adni, hogy azt nem kell beleszámolni a táppénz alapjába, így csökkenthető a cég által fizetendő táppénz összege.

 

Társasági adó

A kutató-fejlesztő foglalkoztatása után új adókedvezmény lesz érvényben, amely gyakorlatilag a felére csökkenti a kutató-fejlesztő munkavállalót alkalmazó vállalkozás szociális hozzájárulási adóját. A jelenlegi kutatás-fejlesztési adókedvezményt felváltó új kedvezmény összege a kutatás-fejlesztési tevékenység közvetlen költségeként elszámolt bérköltség után a 19,5 százalékos adómérték 50 százaléka.

A törvényjavaslat szerint a december 20-ig elvégzendő adófeltöltési kötelezettség szabályai is enyhülnek. A feltöltést nem megfelelően végrehajtó cégek esetében a maximális mulasztási bírság mértéke a felére csökken. A társasági adó befizetett összes előlege és az adóévi adóbevallás szerinti adó kilencven százalékának különbözete után maximum 10 százalék lehet a bírság.

 

Egyéb változások

– A késedelmi pótlék a jegybanki alapkamat (jelenleg 0,90%) 5 százalékponttal növelt összege lesz.

– Jövő évtől a munkahelyi óvodával (amely legalább 80 százalékban az adózó által foglalkoztatottak gyermekeinek nevelését biztosítja) kapcsolatos költségek a vállalkozás érdekében felmerült költségnek számítanak.

– A fejlesztési tartalék összege 500 millió forintról 10 milliárd forintra emelkedik.

– A startup vállalkozásokba történő befektetéseknél a vállalkozásokra tekintettel érvényesíthető kedvezményösszeg 20 millió forint lesz évente, és nem kell összevonni a korlát számításánál.

– Az üdítőitalok után az eddigi 7 Ft helyett 15 Ft, ill. 200 Ft helyett 240 Ft népegészségügyi termékadót kell majd fizetni literenként.

– Az egyedi mutatószámaik alapján mikro- vagy kisvállalkozásnak, csoportszinten közép- vagy nagyvállalkozásnak minősülő vállalkozások is az innovációs járulék alanyaivá válnak.

– A bankadó felső kulcsa 0,21 százalékról 0,2 százalékra csökken. A természetes személyek kincstárnál vezetett és állampapír-forgalmazás érdekében igénybe vett ügyfélszámlája, valamint a más számlavezetőnél vezetett fizetési számlája között lebonyolított fizetési művelet után 2019. január 1. után nem kell pénzügyi tranzakciós illetéket fizetni.