Forrás: turizmus.com

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) kimutatásai szerint egymillió új munkahelyet hozhat létre és 245 milliárd euróval növelheti az Európai Unió tagországaiban a GDP-t a hatékonyabb légiforgalmi irányítás.

 

Rafael Schwartzmann, az IATA európai régiójának alelnöke egy Genfben tartott konferencián kifejtette: csak 2016-ban 15,5 millió perc, azaz 11 ezer nap késést regisztráltak, ezek jelentős része kapacitáshiányból fakadt, vagyis abból, hogy a légiforgalmi irányító szolgálatok nem tudtak több gépet kezelni. Úgy vélte, ennek oka, hogy az európai légtér széttördelt, és nem lehet hatékonyan szervezni a forgalmat.

Bár az uniónak van hatékonyságfejlesztési programja, az Egységes Európai Égbolt (SES), amelynek lényege, hogy a légiforgalmi irányító szolgálatokat régiókba tömöríti. Ez a projekt viszont lassan halad, mert az államok nem akarják feladni saját légiforgalmi irányító szolgálataik függetlenségét.     A helyzetet felismerve az IATA egy alulról jövő kezdeményezéssel nem az unióval, hanem a légiforgalmi irányító szolgálatokkal működik együtt azért, hogy csökkentsék a késéseket.

Rafael Schwartzmann beszélt a repülőterek által kivetett szolgáltatási díjakról is, elmondása szerint nagyon sok repülőtér visszaél piaci fölényével és folyamatosan emeli a díjakat. Az adatok szerint az elmúlt tíz évben a reptéri díjak a duplájára emelkedtek, miközben az átlagos jegyár 8 százalékkal mérséklődött. Hangsúlyozta, hogy az unió is felismerte már ezt a helyzetet és az IATA-val is együttműködve dolgoznak egy olyan jogszabályon, amely mindkét fél számára elfogadható.

(turizmus.com)