Szerző: Veér Jenő

Forrás: turizmus.com

Kína az elkövetkező 20 évben 7.400 különböző repülőgépet kíván vásárolni a világpiacon – jelentette be a China Market Forecast szóvivője a kinai Zhuai Airshow-n.

Korábban történt

A gigabeszerzést 2018 és 2037 között bonyolítanák le, mert ebben az időszakban számolnak a bel- és külföldi szállítási igények rohamos növekedésével. Ami típusokat illeti az igények pontosítása után 6.180 darab, „kis” (egy folyosós kivitelű) gép, konkrétan A-320 és A-220, illetve a „kisebb nagytörzsűek” közül az A-330 jönne számításba. Ezek elsősorban Kínán belül, illetve az EU felé irányuló forgalomba repülnének. Tervezik 870 darab A-321-neo beszerzését is, elsősorban a tengerentúli és a távol-keleti vonalakra. Később 240 db széles törzsű gép (A-350-900) és 130 „extra large szegmensű” A-350-1000 és A-380-as típusú gép megvásárlása lehet opció.

A kínai gazdasági, főleg ipari teljesítmény a jelenleginél sokkal hatékonyabb és gyorsabb szállítást igényel, és a hazai légi cégek azt sem titkolják, hogy a megemelkedő kapacitást nem a külföldi szállítóknak szeretnék átadni. Mindezekért a politikai és a turisztikai diplomácia is nagyon sokat tesz. Az elmúlt hetekben számos magas rangú kínai delegátus tárgyalt Hágában Mark Rutte holland miniszterelnökkel, a Xiamen Airlines vezetői pedig a KLM-Air France konzorcium elnökeivel egyeztették a követendő hosszú távú stratégiát. A megbeszéléseken szintén magas rangú delegációval képviseltette magát Hollandia legnagyobb kínai tour operatora, a  kínai be- és kiutaztató Ctrip iroda.

 

A Xiamen Airlines elnöke, Che Sanglun kiemelte, a tárgyalásoknak az lenne a célja, hogy egy nagyobb méretű légi szállítási és turisztikai megállapodás jöjjön létre Hollandiával, melynek  EU-n belüli kibővítése is megoldható lenne. A tárgyalások fontosságát az is érzékeltette, hogy 14 év után először látogatott Hollandiába Li Ko-csiang kínai miniszterelnök, akit a holland uralkodó, Vilmos Sándor ebéden látott vendégül, mielőtt tovább utazott Brüsszelbe.

Az Airbus a kínai repülőgép megrendelések első évében, 2020-ban közel egymilliárd USD bevételre számit. Kína a Boeing-gépek iránt is érdeklődik, és komoly együttműködést alakított ki az orosz repülőgépiparral az ARJ-21, valamint a C-919 (középtávú, 150 utast szállító gépek), valamint a széles törzsű CR-929-es típusok gyártása kapcsán.