Forrás: MTI / turizmus.com

Sajtóhírek szerint az elmúlt időszakban több Budapestre érkező utasnak is értékeket tulajdonítottak el a poggyászából, de az nem bizonyított, hogy melyik repülőtéren történt a bűneset.

Ennek kapcsán számos ellentmondó információ látott napvilágot. A helyzet tisztázása érdekében soron kívüli hatósági ellenőrzést rendelt el a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szolgáltató földi kiszolgálóknál. A helyzetre reagálva a Budapest Airport is részletes tájékoztatást jelentetett meg egy közösségi oldalon.

A szaktárca MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az ellenőrzés kiterjed az alvállalkozókra és arra is, hogy az üzembentartó Budapest Airport Zrt. a munkavállalók repülőtérre történő be- és kilépése során milyen biztonsági intézkedéseket tesz és tett annak érdekében, hogy megakadályozza a forgalmi előtéren és a poggyászosztályozó területeken bűncselekmények elkövetését.

A soron kívüli vizsgálat tavasz elejére várható eredményétől függően a légiközlekedési hatóság korlátozni fogja minden olyan szervezet engedélyét, amely nem képes biztosítani, hogy a Budapestre érkező vagy onnan induló utasok poggyászaikat sértetlenül és bontatlanul, azok tartalmát, értéktárgyaikat hiánytalanul kapják vissza.

A szaktárca közleményének megjelenését követően a Budapest Airport Facebook-oldalán a következő posztot tette közzé:

“Kedves Követőink!

A Budapest Airport a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren nyújtott szolgáltatásokat érintő minden hiányosságot, mulasztást nagyon komolyan vesz.

A közelmúltban megjelent, poggyászlopási esetekkel kapcsolatos állításokat természetesen mi is hallottuk, olvastuk. Mielőtt ezekre részletesen reagálnánk, tájékoztatjuk utasainkat, hogy a Társaságunkhoz bejelentett poggyászlopási esetek száma a 2016-os kilencvenkettőről tavaly ötvenháromra csökkent.

2017-ben a Budapest Airport Zrt. poggyászkezelő rendszerébe több mint 3 millió csomagot vettek fel a légitársaságok, illetve a velük szerződésben álló földi kiszolgáló szervezetek, vagyis a rendszerben kezelt csomagok 0.002 százaléka (2 ezrelék, a szerk.) lehetett érintett.

A poggyászlopások, illetve a csomagok károsodása így szerencsére nagyon ritka, de természetesen tisztában vagyunk vele, hogy e téren egyetlen eset sem elfogadható. Az utasok és csomagjaik repülőterünkről az adott célállomásokra történő szállítása a légitársaságok feladata és felelőssége, az utasokkal létrejött megrendelések (szerződések) alapján.

A légitársaságok számára a jegykezelést (check-in) és a poggyászfelvételt szerződéses alapon földi kiszolgáló társaságok végzik. A Budapest Airport Zrt. ezen tevékenységekhez csupán az infrastruktúrát biztosítja, jelen esetben a poggyászszállító rendszert és a hozzá tartozó szoftver használatát.

Ebből kifolyólag Társaságunk munkavállalói nem is kerülnek közvetlen kapcsolatba az utasok poggyászaival, csak abban az esetben, ha egy adott csomag vonatkozásában valamilyen biztonsági aggály merül fel; például az tiltott tárgyat tartalmaz, és ezért annak nyitása szükséges, ami kizárólag a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság közvetlen felügyelete mellett, zártláncú kamerarendszer által rögzített módon történik.

A Budapest Airport Zrt., a légitársaságok képviselői, a földi kiszolgáló szervezetek és a hatóságok szorosan együttműködnek és keményen dolgoznak annak érdekében, hogy poggyászlopások ne forduljanak elő. Ennek érdekében az elmúlt években számos közös intézkedés történt, például:

  • Azonnali büntető feljelentés megtétele a rendőrségen és a repülőtéri belépőkártya azonnali visszavonása minden, poggyászlopásban vagy poggyásszal kapcsolatos visszaélésben bűnösnek talált személytől.
  • Figyelemfelkeltő táblák kihelyezése azokon a helyszíneken, ahol a légitársaságok, illetve szerződéses földi kiszolgáló partnereik közvetlen kapcsolatba kerülnek az utasokkal (például a check-in pultoknál és a beszállítókapuknál), kérve az utasokat, hogy a feladandó csomagokba, illetve a fedélzeti korlátozások miatt a beszállításkor a raktérbe kerülő kézipoggyászokba értéktárgyakat ne helyezzenek.
  • Véletlenszerű rendőrségi ellenőrzések, motozások bevezetése a szigorított biztonsági területet elhagyó személyzet körében, a csomagokból esetlegesen kiemelt értéktárgyak felfedése érdekében.
  • A szigorított biztonsági területre be-, illetve onnan kivihető készpénz és cigaretta mennyiség korlátozása, a szigorúbb ellenőrzés érdekében. A fenti, hatékonyan működő intézkedések ellenére sajnos előfordulhat, hogy az utasok csomagjaival kapcsolatba kerülő opportunista személyek megkísérelnek azokból értéktárgyakat eltulajdonítani.

A Budapest Airport Zrt. ismételten a következőket tanácsolja utasainak:

  1. Poggyásszal kapcsolatos bármilyen probléma esetén kérjük, azonnal lépjen kapcsolatba légitársaságával. Amennyiben a csomagjából bármit eltulajdonítottak, kérjük, az esetet a Repülőtéri Rendőr Igazgatóságnak is jelentse be, és nyújtson tájékoztatást a hiányzó tárgyakról, utazásának részleteiről és bármilyen egyéb, fontos, kapcsolódó információról.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren működő légitársaságok és földi kiszolgáló partnereik elérhetőségeit az alábbi linken találja: https://www.bud.hu/…/jarat_es_utazas…/jaratok/legitarsasagok.

Amennyiben panaszáról a bejelentéssel párhuzamosan Társaságunkat is tájékoztatni kívánja, kérjük, másolatban a velemeny@bud.hu email címre is küldje el, azonban fontos tudnia, hogy szerződéses viszonyban az Önt szállító légitársasággal áll.

  1. Poggyászlopások igen ritkán fordulnak elő.

Ennek ellenére azt javasoljuk utasainknak, hogy feladandó csomagjaikba, illetve a fedélzeti korlátozások miatt a beszállításkor a raktérbe kerülő kézipoggyászaikba semmilyen értéktárgyakat ne helyezzenek. A Budapest Airport Zrt. a szolgáltatási színvonallal kapcsolatos minden ügyet és visszajelzést igen komolyan vesz, és az összes partnerével egyetemben a továbbiakban is azon dolgozik, hogy utasai számára kiváló utazási élményt és zökkenőmentes kiszolgálást biztosítson.

Budapest Airport”

(turizmus.com)