Forrás: turizmus.com

Milyen hatással lehet egy világsláger egy turisztikai desztináció, jelen esetben egy mély fjordvölgy számára? Nos, akár évtizedekre meghatározhatja egy táj képét és sorsát.

 

Korábban történt

Néhány évvel ezelőtt szinte senki sem tudta, hol van az izlandi Fjaðrárgljúfur – egy különösen mély kanyon, amely Reykjavíktól keletre található. Ez a helyzet gyökeresen megváltozott, amikor Justin Bieber az egyik klipjét ezen az izlandi tájon forgatta. A figyelem túlságosan is megélénkült e különös természeti jelenség iránt. Tavaly közel 300 000 turista –annyi, mint Izland lakosainak száma – özönlött Fjaðrárgljúfurba.

Ez dupla annyi, mint az előző évben – olvasható az alltomresor.se online turisztikai magazinban.  Ezért az izlandi hatóságok február 27-től lezárták a Fjaðrárgljúfur felé vezető utakat, hogy lehetővé tegyék a terület regenerálódását.

Az eredeti tervek szerint csak két hétig lett volna zárva a környék, de látva a természet rongálásának mértékét, az izlandi kormányzat környezetvédelmi illetékesei június 1-ig tolták ki a dátumot.

Mielőtt Justin Bieber 2015-ben megjelentette volna a Youtube-on mára 440 millió alkalommal megtekintett zenés videót, szinte senki sem tudta, hol van a Reykjavíktól keletre fekvő völgy – emlékeztetett rá, Daníel Freyr Jónsson környezetvédelmi szakember.

De a közösségi média és a Youtube óriási mértékben ismertté tette a kanyont. Sok helyen a turisták letértek az kijelölt ösvényekről és a növényzetet is letaposták, valamint új utakat vájtak az esőtől felázott, felszíni agyagtalajba.

Izland nem először próbálja megfékezni a gyér lakosságú szigetre érkezők számát, de nem sok eredménnyel. 2010-ben közel félmillió ember látogatott a szigetre, tavaly pedig 2,3 millió.