Forrás: hvg.hu

Egy friss közvélemény-kutatási eredmény szerint az 1,6 millió lakosú katalán nagyváros a turizmust tartja a legfőbb problémának, valóságos megszállásnak minősíti azt.

2016-ban, a hivatalos adatok szerint 9 millió látogató szállt meg a hotelekben. De a turisták valós száma elérte a 30 milliót, ha a különböző és gomba módra szaporodó egyéb szállásokat is figyelembe vesszük. A megkérdezettek szerint Barcelona legvonzóbb körzetei eltömegesednek, élhetetlenné válnak. Ennyi látogatót egyszerűen képtelen elviselni a város – adja hírül a hvg.hu.

A turistainvázió miatti aggodalom már felülmúlja a munkanélküliségtől való félelmet, amely korábban a legfőbb nyugtalanító tényező volt. Az árak, mint minden idegenforgalmi centrumban, rohamosan emelkednek Barcelonában is, a lakbérek és az ingatlanárak pedig már az egekbe szöktek. Ez a tendencia sújtja a helyi lakosokat. Barcelona sem koránfekvő nagyváros, mint ahogy egyik spanyolországi település sem az, de a helyieket már kezdi irritálni a részeg turisták reggelig tartó lármája. Ugyanakkor a város vezetése nyomatékosan hangsúlyozza: „…nem utáljuk a turistákat, továbbra is várjuk őket, de a befogadóképességünk nem határtalan”. Ezért a polgármester hotelépítési stopot rendelt el és nagyon kemény pénzbüntetéssel sújtja az adóelkerüléssel trükköző, szállást kínáló közösségi platformokat.

A hivatalos adatok szerint 2016-ban 9 millió látogató szállt meg a hotelekben, de a turisták valós száma elérte a 30 milliót

Persze azért ügyelni kell az egyensúlyra. Barcelona bevételeinek 14 százaléka a turizmusból származik és az idegenforgalmi szektor 65 ezer munkahelyet jelent, hogy az ágazathoz kapcsolódó indirekt, kedvező gazdasági hatásokról ne is beszéljünk. Egyébként nem Barcelona az egyetlen európai nagyváros, amelyet a saját vonzereje fojtogat.

A hvg.hu korábban arról is beszámolt arról, hogy Amszterdam is megtelt. Már nem reklámozzák úti célként a várost, amely fuldoklik az évi 12 millió turistától. Ráadásul Amszterdamban csak alig 800 ezren élnek. Igyekeznek a turistákat arra ösztönözni, hogy Rotterdamban vagy Hágában szálljanak meg. A híres amszterdami múzeumokba pedig az interneten kell előre megvenni a jegyet, és a látogatónak ugyanúgy percre pontosan kell érkeznie, mint egy orvosi rendelőbe. Tehát a turizmus sikere, egy város világméretű népszerűsége, kétélű fegyver. De azért összességében inkább jöjjenek a vendégek, mint hogy egy város csendben lekerüljön a turistacélpontok listájáról.

 

turizmus Barc

(Turizmus Panoráma Bulletin)