Forrás: turizmus.com

A Wizz Air közleményben szólítja fel a hagyományos légitársaságokat, hogy fejezzék be az ötórásnál rövidebb repülőutakon az üres székek reptetését az első osztályon. Légiközlekedési szakértők értetlenül állnak a közlemény előtt.

Az első osztályt (business class) minden rövidtávú repülőútról ki kellene tiltani – írja közleményében a Wizz Air. A business classon utazóknak ugyanis kétszer akkora a szén-dioxid-lábnyoma, mint azoknak, akik turistaosztályon utaznak, így ezzel a gyakorlattal egy archaikus és pazarló modellt tart életben az iparág. Ennek a modellnek az újragondolása már régóta esedékes – teszik hozzá.

A Wizz Air ezért arra szólítja fel a többi légitársaságot, hogy az ötórásnál rövidebb repülőutak esetében kötelezzék el magukat a business class osztályok teljes betiltása mellett. A diszkontfuvarozó szerint a régimódi utazás kora lejárt, akárcsak az első osztályé.

A közlemény szerint jelenleg a Wizz Air egy utasra vetített szén-dioxid-kibocsátása a legalacsonyabb az összes versenytársa közül, ami 57,1 g/utas/km értéket jelent a 2019. novemberi adatok szerint.

A diszkont-légitársaság szerint iparági problémáról van szó, ami iparági megoldást kíván. Elkötelezettek, hogy az utasonkénti kibocsátást további 30 százalékkal csökkentsék a következő 10 évben, és erre szólítják fel a többi légitársaságot is.

A közlemény idézi Váradi Józsefet, a Wizz Air vezérigazgatóját: „Arra szólítjuk fel a hagyományos légitársaságokat, hogy felelősen alakítsák ki üzleti modelljüket, és fejezzék be az üres székek reptetését a rövid távú útvonalakon. A teljes iparágnak agresszívabban kell követelnie, hogy tiltsák ki az első osztályokat a rövidtávú légi közlekedésből” – mondta.

 

Az  első osztály nem business class

A hír megjelenése után szerkesztőségünk több légiközlekedési szakemberrel is beszélt, akik mindenekelőtt értelmezhetetlennek tartják, hogy a Wizz Air közleményében összemossa az első osztályt a business osztállyal.

Az iparágat jól ismerő, megbízható szakmai forrásunk elmondta, Budapestről egyetlen légitársaság sem üzemeltet első osztályú helyeket európai célállomásra, ismeretei szerint nem is nagyon van ilyen Európában. Más kérdés a business osztály, amelyet viszont – a piacra rálátó informátorunk szerint – nagy foglaltsággal értékesítenek, mert a business utasok nagy többsége egy távoli úti célra (USA, Távol-Kelet stb.) megvásárolt business class jegy részeként repüli az európai szakaszt, és átszállással repül tovább az interkontinentális járatokon.

 

Az AirPortal.hu is reagált

A Wizz Air közleményére a légi közlekedésre szakosodott AirPortal.hu szerkesztőségi kommentárban reagált. Az írják “az üzleti osztály és a hagyományos légitársaságok utasainak támadása talán a flightshame (repülési szégyen) mozgalomhoz köthető, de környezetvédelmi érvekkel nemcsak a Wizz Airt, hanem az összes fapados légitársaságot támadni lehet.

Az ultradiszkontok ugyanis alacsony áraikkal stimulálják a piacot, az elmúlt évek jelentős forgalomnövekedése Európában nagyobb részben ennek köszönhető. De a fapadosok sokszor teljesen felesleges utazásokat generálnak: sokan csak azért repülnek, mert olcsó. Erre ugyanúgy van igény, mint az üzleti osztályú ülésekre.

A zöld forradalmat pedig nem egyedül a légitársaságok fogják elhozni, hanem a technológia fejlődése, annak implementálása és a légitársasági zöld kezdeményezések együtt” – zárul a kommentár.