Az 2021-es légiutas-forgalmi adatokról, a járatok újraindulásának üteméről és a reptér fejlesztéseiről Bogáts Balázs, a Budapest Airport járatfejlesztési vezetője számolt be az MSZÉSZ budapesti régióülésén.

 

budapesti turizmus és szállodapiac helyzetét taglaló előadások után Bogáts Balázs felidézte, hogy a koronavírus-járvány következtében jelentős visszaesés volt az utasszámban 2020-ben, 4 millió alá csökkent, ebből 2 millió utas az első két hónapban járt a reptéren – amire még nem volt  hatással a világjárvány –, a többi pedig a maradék 10 hónapban. Ennyire kevés légi utasa a 90-es évek óta nem volt Budapestnek, akkor nagyjából 3 millióan használták a repteret.

A gyenge év után idén azonban idén ismét növekedésnek indultak a számok: 4,5 millió utast várnak ez év végéig. Augusztusban 700 ezres utasszámot értek már el – ez ugyan 2019-hez képest még mindig kevés, de egyértelmű, hogy a határnyitások jó hatással voltak az utazókedvre, hét-nyolcszoros emelkedés látható a számokban. Megfigyelhető azonban az is, hogy a 40-50 százalékos visszaépülés ellenére a parkolók 70 százaléka van tele, ami azt jelenti, hogy inkább a magyarok utaznak egyelőre.

A desztinációk 80 százaléka visszaépült már, míg 2019-ben 137 úti cél volt elérhető a budapesti reptérről, 2021-ben 105.A légitársaságok több mint 60 százaléka szintén visszatért: a 2019-es 46-hoz képest most 29-en indítanak járatokat Budapestről.

Szeptemberben egy új légitársaság is megjelent a Budapest Airporton: a flydubai, az Emirates leányvállalata mostantól szintén indít a fővárosba járatokat, a 4 Emirates-járat mellett így több átszállási pont és más csúcsidőszakok is elérhetőek lesznek.

A légitársaságok a téli menetrendig egymillió szék körüli kapacitással terveznek és több új, vagy visszatérő járatot is bejelentettek. Ilyen például a Wizzair Hurghadára, vagy Fuerteventurára tartó gépei, illetve a Ryanair krakkói és kölni járatai. A járatfejlesztési vezető hozzátette, hogy utóbbi jelentős bővítést tervez, még több kapacitással mint 2019-ben, közel négymillió székkel. A téli menetrend egész Európát lefedi majd, 110 desztinációval.

Jelenleg az amerikai járatok visszaépítése folyik, zajlanak a tárgyalások a légitársaságokkal. A probléma azonban az, hogy a légitársaságok kapacitáshiánnyal küzdenek, és először a nagyobb csomópontokra indítanak járatokat, mielőtt Közép-Kelet-Európába is visszatérnének. Bogáts Balázs hozzátette, hogy a nagy nyugat-európai reptereken a légitársaságoknak résidejük (slot) van, amelyet, ha nem töltenek ki 80 százalékig, akkor elvesztik a helyüket, így várhatóan az első időszakban ezeket a reptereket preferálják a légitársaságok. Így a Budapest Airport is ezekre a hubokra próbálja felépíteni majd a járatokat.

Megosztotta azt is, hogy Kínából egyelőre nincs kereslet, de amint eltörlik a kínaiak számára a Kínába való visszatéréskor kötelező 3 hetes karanténidőszakot, várhatóan egyből elindulnak majd a járatok.

Mivel az utasok 70 százaléka eddig is az Európai Unió területéről érkezett, így nem várhatóak nagyobb visszaesések, hiszen most már az EU-s zöld igazolvánnyal vagy PCR-teszttel bárki beléphet Magyarországra.

Bogáts Balázs arról is beszélt, hogy milyen fejlesztések történtek a 2020-as évben, amikor alig volt utasforgalom a reptéren. Megnyitott az 1. utasmóló, amelyhez 8 gyalogos és 6 buszos beszállítókapu tartozik. Megújultak ezenkívül az utasbiztonsági szolgáltatások, a vizesblokkok és a 2A terminál is. Az útlevélellenőrzés automatizálása, önkiszolgáló poggyászfeladás, automata kapuk, új kijelzők is ebben az időszakban készültek el, a koronavírus-járvány kapcsán újonnan felmerülő igényeket pedig egy Covid-19 tesztközponttal elégítették ki, ahol antigén és PCR-teszt is elérhető.

(forrás: Turizmus.com)