A Booking.com-ot vizsgálja a GVH

Forrás: GVH

  1. február 22. 15:19

Azt vizsgálják többek között, a portál tájékoztatásai alkalmasak lehetnek-e olyan pszichés nyomás gyakorlásra, ami jelentősen korlátozhatja a fogyasztó választási szabadságát, illetve lehetőségét a megalapozott döntés meghozatalára.

Korábban történt

Korábban mi is megírtuk, hogy a brit versenyhatóság hat jelentősebb online szálláshely-közvetítőt vizsgált a közelmúltban, miután komoly aggályok merültek fel egyebek mellett a fogyasztók sürgetésével, a megtévesztő kedvezményekkel, a jutalékok befolyásával a portálokon ajánlott szálláshelyek sorrendjére vagy a rejtett költségekkel kapcsolatban. Az eljárás szintén a vállalkozások kötelezettségvállalásával zárult, e szerint szeptember 1-től már nem alkalmazzák a kifogásolt eladásösztönző gyakorlatokat.

Magyarországon jelenleg a Booking.com-mal szemben folyik eljárás, miután a weboldal egyes szálláshelyekkel kapcsolatos, valószínűsíthetően sürgető jellegű tájékoztatásai (pl. „Még 32-en nézik”; „Egyvalaki épp azt fontolgatja, hogy ezen a szálláson foglal”) azt a látszatot kelthetik a fogyasztók számára, hogy a szabad helyek rohamosan fogynak, így alkalmasak lehetnek olyan pszichés nyomás gyakorlásra, amely jelentősen korlátozhatja a fogyasztó választási vagy magatartási szabadságát, illetve lehetőségét a megalapozott döntés meghozatalára.

A GVH azt is vizsgálja, hogy a booking.com weboldalon elérhető szállásajánlatok valóban térítésmentesen lemondhatók-e a legtöbb esetben, ahogy a szolgáltatás hirdetéseiben (pl. televíziós reklámokban, hírlevélben) szerepelt, illetve hogy a vállalkozás az „ingyenes lemondás” lehetőségével kapcsolatos tájékoztatást tekintve az elvárható szakmai gondossággal járt-e el, hiszen nem egyértelmű az online portál ellenőrzési rendszerének alkalmassága e lehetőségek utánkövetésére.

Szintén az eljárás tárgya, hogy a vállalkozás az elvárható szakmai gondossággal járt-e el a magyarországi szállásadók szállásajánlatainak megjelenítésekor a www.booking.com weboldalon, valamint a Booking.com alkalmazásban – különösen ami a Széchenyi Pihenő Kártya kiemelt feltüntetését illeti fizetési eszközként –, és nem tesz-e a fogyasztói döntést torzító különbséget az egyes szállásadók hirdetései között.