Brit légitársasági vezetők egyre inkább sürgetik a tárgyalásokat a Nagy Britannia és EU közötti szabad repüléssel kapcsolatban, hogy megszüntessék a Brexit okozta bizonytalanságot.

Korábban történt

A Sunday Times szerint a 2018 márciusa után a 2019-re megváltott jegyek egyes járatokra akár érvénytelenek is lehetnek, amennyiben Nagy-Britannia nem egyezik meg az EU-val a szabad légi közlekedésről. Mindenesetre a jövőre megvásárolt, 2019-re kiállított jegyeken várhatóan külön felirat figyelmezteti majd az utasokat, hogy utazásuk esetleg meg is hiúsulhat.

Meg nem nevezett forrás szerint a minisztereknek eddig nem sikerült kidolgozniuk a szükséges lépéseket, hogy megóvják az utasokat a felmerülő problémáktól, így megnehezítik a légitársaságok vezetőinek munkáját a problémával kapcsolatos tárgyalások megszervezésében – írta a Sunday Times.

A brit kormány mindenesetre már szorgalmazza a Nyitott Égbolt egyezmény felmondását, mivel a miniszterelnök, Theresa May szerint ezt az Európai Bíróság támogatja, a Brexit után viszont nem lehet az uniós intézményeknek befolyásuk a brit kormányra.

A Nyitott Égbolt felmondása jelentősen megnehezíti a közlekedést az EU és Nagy-Britannia között

Az EasyJet múlt héten egy ausztriai bázis megnyitását jelentette be, hogy továbbra is működhessen az uniós piacon. Egy másik légitársaság vezetője pedig konzultálni fog egy ügyvéddel, hogy az új feltételeket feltüntessék a jegyeken.

A Ryanair vezetője, Michael O’Leary pedig hangsúlyozta: 2019-ben bizony járatokat fognak törölni, amivel meghiúsul számos ember nyaralása.

„A légi közlekedés megtervezésében, a slotok kiosztásában fontos, hogy legalább egy évre előre kész döntések legyenek. Amennyiben a Brexit húsz hónap múlva, vagyis 2019 márciusában megvalósul, úgy mindössze nyolc hónap áll rendelkezésre a döntések kidolgozására” – nyilatkozta a lapnak egy szakértő.

A légi közlekedés olyan fontos gazdasági összeköttetést jelent az Egyesült Királyságnak, amit nem engedhetnek el az EU-ból való kilépéskor – véli Tim Alderslade, az egyesült királyságbeli légitársaságokat tömörítő Airlines UK szervezet vezérigazgatója. – Várjuk, hogy az EU és Nagy-Britannia mielőbb megegyezzen, hogy ugyanolyan maradjon a közlekedés, mint amilyen most.

Az Egyesült Királyság az USA és Kína után a harmadik legnagyobb légiforgalmi piac a világon, ahonnan több mint 370 nemzetközi célállomásra indítanak járatot. „Az EU-n belül mi vagyunk messze a legnagyobbak” – hangsúlyozta Alderslade. Hozzátette: a légi közlekedés elengedhetetlen a gazdasági fejlődés és a munkahelyek miatt, így mindkét érintett térség számára fontos gazdasági tényező, ezért fontos, hogy mielőbb megegyezzenek és átlátható helyzetet teremtsenek.

Forrás: Travel Weekly

(Forrás: Turizmus Panoráma Bulletin)