360 fokos kulturális élmény a Szigeten

Az idén 500 millió forinttal többet költenek a nagyszínpadi fellépőkre, mint 2018-ban – hangzott el többek között az április 25-i sajtótájékoztatón.

Korábban történt

„A fesztivál költségvetése már a tavalyi évben is meghaladta a 10 milliárd forintot” – mondta el Kardos Tamás, az esemény főszervezője a Bródy Studio-ban megtartott sajtóbeszélgetésen. A fellépőknek fizetendő díjak ugyanis nem korrelálnak az inflációs adatokkal, a tarifa 20-30 százalékot növekszik évről-évre. Ezért volt szükség az újabb, közel félmilliárd forintos emelésre, hiszen az ütős program garantálja, hogy – az eseményt beharangozó sajtótájékoztatóhoz hasonlóan – a fesztivál egyes napjai is ismét teltházasak legyenek.

A cég egyébként (az összes többi fesztivállal együtt) sikeres évet zárt, közel 1,5 milliárd forintos adózás utáni eredményt ért el, amit visszaforgatnak a kínálatba. A rendezvény line-upja egyre komolyabb, egyre nagyobb neveket sikerül elcsalni Magyarországra, miközben a kivitelezés minőségét is igyekeznek javítani. Remélik, hogy az erős felhozatal a nézőszámban is rekordot hoz majd.

Jó hír a zenerajongóknak, hogy a szervezők minden fontosabb könnyűzenei műfajból elhozzák a legfontosabb neveket a Nagyszínpadra. A hét koncertnapra kilenc headliner kategóriás előadót/zenekart sikerül megnyerniük, tehát két napon is előfordul majd, hogy a headliner előtt egy másik nagy név játszik, mint például az utolsó napon a Foo Fighters – Twenty One Pilots, vagy a szombati napon a The National – Macklemore kombináció. A Nagyszínpadon fellépő világsztárok (mint például Post Malone, Ed Sheeran, Foo Fighters) különböző műfajokat képviselnek, változatos rajongói bázist ölelnek fel.

A nyitónapra már nem lehet jegyet vásárolni, és az utolsó napra is gyorsan fogynak a jegyek. A kedvezményes jegyvásárlási időszak egyébként május 9-ig tart. Újítás, hogy az 5 napos bérletek már nem csak az utolsó 5 napra érvényesek, rugalmasabb konstrukcióval vásárolhatók az első vagy a középső napokra is.

A Sziget kulturális programkínálatát és a fesztivált jellemző különleges atmoszférát is szeretnék erősíteni. Folytatják a tavaly pilot jelleggel elkezdett újításokat. A készpénzmentes fizető chip bekerült a karszalagba, egy friss fejlesztésnek köszönhetően a korábbinál kényelmesebben feltölthető. Érintéses bankkártyával és mobiltelefonnal is épp úgy lehet fizetni, mint eddig. Létrehoznak egy GDPR-kompatibilis Fesztivál Fiókot, mellyel az összes Sziget rendezvény digitális megoldásait használni tudják a fesztiválozók. A szervezők fontos törekvése, hogy a fesztiválélményt minél kevesebb sorban állással tegyék élvezhetővé.

Sok erőfeszítést tesznek a fenntartható fesztiválozás megteremtésére, folytatják formabontó zöld projektjeiket. Ismét lesznek repoharak, melyek 1,5 millió eldobható pohártól mentették meg a tavalyi évben a fesztivált, használatukhoz az idén mosóüzemet is telepítenek. Igyekeznek visszaszorítani a műanyag orientált fesztiválfogyasztást: kampányuk (Don’t suck – Ne szívd meg) nyomán tavaly 600 ezerrel kevesebb szívószál fogyott, az idén ennek műanyag formáját teljesen száműzik, csak papír szívószálak lesznek eléretők. Az „egyutas”, eldobható műanyag edények helyett csak lebomló műanyagból készült tányérokat fognak használni, nylonzacskókat egyáltalán nem lehet forgalmazni. Jobban ügyelnek a víztakarékosságra és a vízzel való bánásmódra, hangsúlyozzák az ivó kutakat, vicces formában víztakarékos zuhanyozásra buzdítanak. Felhívják látogatóik figyelmét a Duna tisztaságának megőrzésére, és maguk is ügyelnek rá, hogy ne jusson hulladék a folyóba. A Hajógyári-szigeten komposztáló üzemet helyeznek el, az itt készülő komposztot felhasználják majd a terület rekultivációja során. Továbbviszik az „ökokemping” vonalat, a napenergiával üzemelő, nulla károsanyag-kibocsátású kemping a tavalyinál nagyobb létszámmal üzemel majd. A 2018-as szelektív hulladékgyűjtési program eredményességét hulladékgyűjtő önkéntesekkel igyekeznek növelni. A cél az 50 százalékos újrahasznosítási arány fenntartása és növelése.

A kerékpárbarát-szolgáltatások tekintetében is igyekeznek előrelépni, ingyenes kerékpártárolóval, gyors-szervízzel, kölcsönzővel készülnek. Az elhullajtott csikkek számának csökkentése érdekében zsebhamutartókat osztanak szét. A vendéglátópartnereket is igyekeznek rávenni arra, hogy minél kevesebb áramot fogyasszanak.

Folytatódik a tavalyi Love Revolution kampány, még nagyobb hangsúlyt fektetnek a fontosnak tartott gondolatok népszerűsítésére. Idén először, a kampány elemeit megerősítve a Nagyszínpadon olyan vendégek kapnak szerepet, mint Jane Goodall ENSZ békenagykövet és környezetvédő, Emi Mahmoud költő, aktivista, jószolgálati nagykövet, vagy Al Gore, volt amerikai alelnök, a The Climate Reality Project elnevezésű civil szervezet alapítója. Így szeretnék felhívni a figyelmet a Love Revolution fontosabb ügyeire.

Az április 25-i eseményen az előadóművészeti programokról is szó esett, hiszen a Sziget multikulturális esemény, melyen minden művészeti ág megjelenik, legyen az cirkusz, tánc, utcaszínház, előadó művészet, játékok, installációk, vagy sportprogramok.

( turizmus.com)